Fackförbundet Sveriges Farmaceuters insats för att omreglera apoteksmarknaden var så framgångsrik att den räknas som en av de tio mest framgångsrika opinionsbildande insatserna under de senaste 25 åren.
Det blev i alla fall resultatet av en enkät som kommunikationsbyrån Gullers bad ett antal samhällsdebattörer svara på. Tillsammans med andra aktörer, mobiliserade av fackförbundet, drev man frågan om omreglering så framgångsrikt att riksdagen våren 2009 beslutade om att avskaffa apoteksmonopolet, enligt motiveringen.
Andra lyckade kampanjer under de här åren är enligt Gullers och samhällsaktörer som Ingrid Peterson, generaldirektör för forskningsrådet Formas, och Olle Wästberg, FP-politiker och publicist, RUT-avdraget som drevs av arbetsgivarorganisationen Almega, kampanjen Nej till Euron, Pridefestivalen och Skattebetalarnas förenings kampanj Hälften kvar. Insatserna har valts utifrån hur de påverkat debatt, attityd, kunskap och i vilken utsträckning de bidragit med förändring.
Om eller vilket inspel Gullers haft i de nominerade bidragen framgår inte. Men Sveriges Farmacevtförbund, nuvarande Sveriges Farmaceuter, har under många år anlitat kommunikationsbyrån. Gullers liksom andra pr-byråer används av såväl fackförbund som andra intresseorganisationer och företag för att man ska få ut sitt budskap och linje i en fråga. Inget konstigt med det. Och Sveriges Farmaceuter lyckades så bra i sitt bearbetande av de borgerliga partierna att omregleringen fanns med i Alliansens valmanifest 2002 liksom 2006 när man också vann valet.
Men det finns förstås en viss smolk i bägaren och sådant som blev mindre lyckosamt. De 15 miljoner som fackförbundet pytsade in i dotterbolaget Farmacevtföretagarna som i och med omregleringen skulle stötta och hjälpa apotekare som ville starta eget gjorde att förbundets ekonomi blev minst sagt ansträngd.
Det blev i slutänden inget av fackets småföretagarmodell och hösten 2013 inleddes till sist dotterbolagets konkurs. Då hade det hela kostat fackets medlemmar åtskilliga miljoner och på fullmäktigemötet hösten 2011 fick den dåvarande styrelsen en hel del kritik för att man använt medlemmarnas pengar för att starta företag. Kritik, men ansvarsfrihet blev resultatet. Ett annat resultat av företagaräventyret blev ett kraftigt bantat kansli.
Om det, miljonerna i sjön, är skälet till den tystnad som råder från fackets håll när det gäller nomineringen ska jag låta vara osagt. Men underligt är det att man inte slagit på trumman. Lite slå sig för bröstet hade väl inte skadat när man nominerats för att ha drivit en av de mest framgångsrika opinionsbildande insatserna under de senaste 25 åren. Oavsett om man vinner eller inte – fråga de Oscarsnominerade.
Men kanske svider miljonerna för mycket – för från det nedbantade kansliet och styrelsen ekar tystnaden.