Annons

Arkivering

Handen på hjärtat – har du verkligen patienten i fokus?

0

Det är inte sällan som vi gör anspråk på att vi och våra organisationer har ”patienten först”, sätter patienten i centrum, och verkar för bättre hälsa. Det är ofta det första som står i våra avsiktsförklaringar och strategidokument.

Handen på hjärtat – har du verkligen patienten i fokus?

Ofta upplever jag att vi drabbas av tunnelseende i våra organisationsstrukturer. Vi söker bekräftelse på nästa möte, tänker på hur vi ska optimera mätvärden som premieras i vår organisation (som inte alltid är kopplade till patientnytta), och hur vi ska navigera i beslutsstrukturer. Inte sällan hör vi att ”så brukar vi inte göra”, ”det har vi aldrig gjort förut”, eller att ”det har inte chefen sagt att vi ska göra”.

Ibland är det nyttigt med en påminnelse. Vad har du gjort i dag för att öka patientnyttan? Kanske även frågan vad har du gjort i dag som inte leder till ökad patientnytta?

I min egen kontext innebär frågan: vad jag har gjort för att ytterligare öka patientnyttan utöver det som jag (och mina kollegor) jobbar med till vardags? Hur kan vi utveckla våra processer och vårt agerande för att öka tillgången till nya behandlingar och diagnostisk? Hur kan vi bidra till att läkemedel och medicinteknik används på ett säkert (eller säkrare) sätt? Och inte minst – hur kan vi agera för att färre drabbas av skador i samband med en behandling?

Genom att påminna oss själva, och våra kollegor som arbetar inom life science-sektorn att sätta patienten först så bidrar vi till att även skapa andra värden.

Har vi patienten i fokus så kan vi på ett positivt sätt bidra till utveckling och framsteg. Exempel kan vara implementering av lösningar kopplade till AI, övervakning/uppföljning, insamling av hälsodata, hälso- och sjukvård på distans, och mycket mer.

Jag har all respekt för att aktieägare ska tillfredsställas med avkastning på sina investeringar, liksom att offentliga pengar ska användas effektivt för att nå resultat. Men till syvende och sist vill jag tro att den enda vägen till bästa utdelning är fokus på patientnytta.

Läkemedelsstatistik: Dubbelfel att backa in i framtiden

0

De begränsningar av läkemedelsstatistik som E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen meddelade i januari innebär att uppgifter om volym – bland annat kronor och definierad dygnsdos – inte längre alltid kommer att lämnas ut som statistik. Med detta beslut från myndigheterna så går Sverige in i 2020-talet med en återgång till 1970-talets läkemedelsstatistik för många läkemedel. I stället för att satsa på att utveckla läkemedelsstatistiken med hjälp av nya mått som skulle ge Sverige fördelar så går vi bakåt in i framtiden. I stället för att få fördelar för Sverige så halkar vi efter.

Det här är inte bara en teknisk justering. Ställningstagandet från E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen innebär att vi inte kommer att kunna följa användningen av bland annat alla nya läkemedel (tills patentet går ut eller parallellimport tillkommer), av riktigt gamla läkemedel och av särläkemedel!

Det är mycket oroande att E-hälsomyndigheten i sin efter beslutet genomförda konsekvensanalys inte på ett enkelt sätt kan uttrycka dessa begränsningar så att de är lätta att förstå för allmänhet och beslutsfattare. Det är också mycket oroande att E-hälsomyndigheten på sin hemsida inte alls nämner allmänheten och patienterna eller deras behov av tillgång till statistik över hur nya läkemedel introduceras. Fokus är uppenbarligen på enskilda aktörer och deras behov, och tentativa lösningsförslag till stora delar därför abrovinker som lindrar vissa problem men inte löser de stora och viktiga frågorna:

Vad innebär det om Sverige går från att vara bäst till att bli nästan sämst i EU på öppet tillgänglig statistik över hur vi använder nya läkemedel

…för patienter och allmänhet med krav på snabb och jämlik introduktion?

…för förskrivare och regionernas kvalitetsarbete?

…för dynamiken på läkemedelsmarknaden?

Det här är viktiga frågor. Rubriken på E-hälsomyndighetens hemsida om resultatet av konsekvensanalysen ”Flera alternativ för framtidens läkemedelsstatistik” är direkt vilseledande och riskerar invagga våra beslutsfattare i falsk säkerhet. Det går inte att sitta still i båten och tro att det går att undvika allvarliga skadeverkningar och kostnader genom att till exempel ”andra aktörer som inte är bundna av statistiksekretess tar en ny roll i arbetet med att sammanställa statistiken”. I stället behöver våra politiker få en mycket stark varningssignal att de måsta agera nu – och inte om några månader.

Extra frustrerande är att vad vi verkligen skulle behöva är en genomlysning av hur vi i Sverige skulle kunna arbeta offensivt med helt nya mått som blivit möjliga genom individdata. Stiftelsen NEPI har i samarbete med Sveriges kommuner och landsting, SKL, och Socialstyrelsen till exempel visat hur mycket känsligare mått kan menprövas och rapporteras som månadsvis uppdaterad statistik.

Exempel är nya användare av ett läkemedel per månad respektive användare som skiftar terapi inom en läkemedelsgrupp per månad och tertialprevalenser som bättre beskriver faktiskt behandlingstryck. Nya metoder att visualisera och analysera sådana uppgifter kan också utvecklas.

I flera år har NEPI föreslagit en sådan satsning på läkemedelsstatistik (eller deskriptiv läkemedelsepidemiologi) inom myndigheterna i samverkan med vården som komplettering till forskning i form av mer avancerad analytisk läkemedelsepidemiologi, bland annat inom ramen för nationell läkemedelsstrategi.

Nu när möjligheterna att använda vanlig läkemedelsstatistik till stora delar raseras är det extra viktigt att inte bara arbeta för en återställare. I stället bör vi samtidigt också peka på möjligheten att i Sverige genom nya typer av läkemedelsstatistik följa och styra mot en effektivare och mer jämlik läkemedelsanvändning samtidigt som vi bevarar fyra decenniers öppenhet kring läkemedelsanvändning.

Tvång kan leda till mindre vaccinering i stället för mer

0

När årets Som-undersökning publicerades häromdagen, gav resultatet av frågan om att göra vaccinationsprogrammet för barn obligatoriskt stort medialt genomslag. 74 procent av de 1 706 som svarade på den frågan ansåg nämligen att ett obligatoriskt vaccinationsprogram var ett mycket bra eller ganska bra förslag.

Stödet för förslaget var högst bland de äldre. Men bland personer i åldrarna 16-29 år var det fortfarande 67 procent som var positiva.

Och visst är resultatet intressant, men hoppas innerligt att det inte bidrar till att lagstiftarna på allvar börjar fundera på att införa vaccinationsplikt i Sverige. En sådan riskerar troligen att öka avståndet mellan vården/samhället och dem som tvekar att vaccinera. Detta kan minska möjligheten att nå fram med kunskap till dem som är oroliga och funderar över vaccinernas säkerhet. Slutresultatet kan på sikt bli mindre vaccinering i stället för mer.

Experterna på bland annat Folkhälsomyndigheten och inom barnhälsovården vet nog vad de talar om när de avråder från att göra barnvaccinationsprogrammet obligatoriskt. De är rädda att detta skulle förstöra det förtroende som skapat den jämförelsevis mycket goda vaccinationstäckning som vi har i Sverige. Att införande av ett tvång skulle kunna sätta i gång en nedåtgående spiral där allt fler föräldrar tvekar att vaccinera sina barn. Det brukar sägas att man inte ska ändra på ett vinnande koncept och här har vi ett lysande exempel på ett sådant.

Men borde vi inte lyssna på den majoritet som enligt Som-undersökningen stöder ett obligatoriskt program? Jo, det är så klart viktigt. Men frågan är vilka åsikter det var som de som stödde förslaget egentligen gav uttryck för när de kryssade i en av fem svarsrutor vid enkätfrågan.

Min gissning är att många svarade som de gjorde av den enkla anledningen att de, precis som jag själv, anser att alla som kan bör låta vaccinera sina barn – både för att skydda det enskilda barnet och för att bidra till den viktiga flockimmuniteten i befolkningen.

De positiva svaren är i så fall alltså snarare ett uttryck för synen på vaccinering än på införandet av en vaccinationsplikt.

Om man vill att alla ska vara vaccinerade kan också tanken på ett tvingande lagkrav vid ett första påseende verka väldigt attraktiv. Problemet är bara att en lag inte självklart ändrar människors tankar och känslor i den riktning som lagstiftarna hoppas. Och vad ska man göra med dem som trots en ny lag inte vill vaccinera sina barn?

Man skulle faktiskt kunna säga att resultatet av Som-frågan i själva verket är ännu ett bevis för att något vaccinationstvång inte behövs. Vaccinationsprogrammet har uppenbarligen ett brett stöd. Utöver de 74 procent som stödde förslaget var det ytterligare 19 procent som var neutrala till det (”Varken bra eller dåligt förslag”). Endast sju procent tyckte att det var ett ganska eller mycket dåligt förslag. Och bland dessa sju procent kan det både finnas vaccinskeptiker och sådana som jag, som tror att ett tvång kan få en motsatt effekt mot den avsedda.

Men trots det breda stödet kan vi förstås inte slå oss till ro och vara nöjda med dagens vaccinationstäckning eller tro att vi i Sverige är immuna mot det växande vaccinmotståndet i Europa och världen. Aktiv kommunikation mot vacciner finns exempelvis även i stora svenska Facebookgrupper och personal inom barnhälsovården berättar att föräldrar i dag har mer frågor än tidigare inför vaccineringen.

När det gäller till exempel vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund – MPR-vaccinet – är visserligen den genomsnittliga vaccinationstäckningen höga 97 procent. Men i ett 20-tal kommuner runt om i landet ligger den betydligt lägre, på mellan 70,3 och 94,9 procent. För att fylla sådana luckor i immuniseringen och bibehålla den höga genomsnittliga täckningen, behöver vårdpersonal och andra aktörer bli ännu bättre på att lyssna på människors oro och svara på de frågor som finns.

I det arbetet kan det vara bra att ha med sig vissa bakgrundsdata från analysen av Som-frågan om obligatoriskt vaccinationsprogram. Analysen visar bland annat att de som stödde förslaget läser morgontidningar i högre utsträckning än övriga, medan användningen av sociala medier var ungefär lika stor i samtliga grupper. Så traditionella medier kanske inte är den bästa kanalen för att nå fram med kunskap till dem som är mindre positiva till vaccinationer.

Andra signifikanta skillnader var att stödet för ett obligatoriskt vaccinationsprogram var störst bland personer som var nöjda med hur demokratin fungerar och hade förtroende för sjukvården och dess personal. Där är vi tillbaka till förtroendet igen. Att bevara och bygga vidare på människors tillit till samhället och vården är effektivt vaccinationsfrämjande arbete. Och det går inte att göra med hjälp av tvång.

Vittnesmål från en perfekt fungerande sjukvård

5

Att det är illa ställt med den svenska sjukvården är numera de flesta överens om. Rapporter om långa köer, skenande kostnader, personalflykt och orimliga arbetsförhållanden är vardagsmat i media. Likaså mer personliga berättelser om när vården misslyckats med sitt uppdrag – ibland med tragiska konsekvenser. Till det kommer även alla de gånger då den givna vården inte matchat uppställda förväntningar på kanske en viss diagnos, en viss behandling eller vård på en viss nivå.

Så är det. Och visst har svensk hälso- och sjukvård mycket att jobba på, för att uttrycka mig försiktigt.

Men efter att nyss behövt ta del av densamma vill jag dela med mig av en bild som är den totalt motsatta. Från rådgivning hos 1177 till undersökning och bedömning på akuten och sedan uthämtande av läkemedel på apotek fanns inget mer att önska.

Efter att ha varit lätt förkyld en tid där jobb och träning fortsatt som vanligt (sånt man gör fast man inte borde – jag vet att jag inte är ensam) sa det till slut stopp. Med lätt feber och stor trötthet stannade jag hemma från jobbet i tre dagar. Sen var jag fit for fight. Tillbaka till jobbet och de 97 trappstegen upp till redaktionen, som nog var lite jobbigare än vanligt, vilket egentligen inte var så konstigt.

Men hemkommen efter andra jobbdagen sedan återkomsten stupade jag i säng. Febern var tillbaka. Den fortsatte uppåt och jag sov och sov. Ligger man länge får man ont i kroppen. Men ska det även göra ont när man andas? Och extra ont i vänster sida av bröstet? Efter ytterligare en dag med stigande feber men utan andra egentliga symtom (förutom bröstontet) hörde jag min mors röst: ”Borde du inte gå till doktorn?” – något jag konsekvent nekat eftersom lite feber ju inte är farligt.

Nåja, ett samtal till 1177 kostade jag ändå på mig och efter att fått berätta om nuvarande mående och historiken (springa många mil med infektion i kroppen är inte bra – jag vet) blev rådet att uppsöka närakuten. Jag bävade lite, för detta var en söndag och man vet ju hur det är på akuten på helgerna.

En taxiresa senare klev jag in genom dörrarna och anmälde mig i luckan. Inte var det självklart att ett feberfall som jag hade på akuten att göra, men med tanke på bröstsmärtorna passerade jag nålsögat.

Gissa vad som hände sen.

Utan att gå in på alla detaljer om olika undersökningar och provtagningar vill jag verkligen framhålla med vilken respekt och professionalitet jag som patient möttes av alla inblandade – läkare, sjuksköterskor och undersköterskor – som alla gjorde sitt allra bästa för att jag skulle få så bra vård som möjligt.

Under en ganska lång väntetid inne på medicinakuten fick jag också se arbetet ”behind the scenes”, och kanske var det mitt sköra tillstånd, men jag blev nästan tårögd av att se och höra hur personalen peppade varandra, kunde skoja i ena sekunden för att i nästa vara superskärpta, hur anhöriga togs omhand och hur lugnt och metodiskt man förberedde sig på ett larm (när någon kommer in med ambulans fick jag lära mig).

För egen del fick jag så småningom ett eget rum, med ”säng” och skarpa lysrör, för vidare provtagningar och väntan. Genom den halvöppna dörren hördes den fortsatta verksamheten som nog tyvärr innefattade en tragisk förlust för någon.

Jag förstår att detta är vardag för vårdpersonal, särskilt på en akutmottagning. Att då som en av alla patienter som passerar förbi i flödet mötas av ett i alla fall till synes genuint engagemang från alla inblandade är både tryggt och proffsigt. Det var heller aldrig tal om att skicka hem mig innan man blivit på det klara med vad som var problemet med min feber och mitt bröstonda – och knappt ens då.

Jag vill med denna blogg ge en motvikt till alla vittnesmål om hur dåligt den svenska vården fungerar. Visst finns det som sagt problem, men många gånger refereras det till saker som man ”hört om”. Kanske kan denna text bidra till att fler har hört om när det fungerat bra – fantastiskt bra till och med.

Faktum är att detsamma kan sägas om alla andra gånger jag behövt söka sjukhusvård för mig själv eller för mina barn. Världsklass helt enkelt.

Så tack alla ni i hälso- och sjukvården som gör ett så fantastiskt arbete. Och tack för vårt svenska system som gör det möjligt för alla att få vård utan att bli ruinerade. Och tack för att vi fortfarande har fungerande antibiotika (det var alltså inflammation i vänstra lungan som var problemet).

Tala om för kollegorna vad som är viktigt för dig!

0

Vi håller på att rensa pärmar på apoteket. Apoteket ska flytta till nya lokaler till hösten och vår tanke är att försöka skicka så mycket papper det bara går till arkivering eller i papperskorgen innan dess.

Jag har jobbat på apoteket i många år nu och det blir lite av en nostalgisk resa att se gamla namn och signaturer fladdra förbi. Trots att man tycker att mycket är sig likt från dag till dag inser man hur många människor som faktiskt passerat under tiden.

Några har man fortfarande en relation till, andra har man tappat kontakten med, trots att man då pratade varenda dag, och någon finns inte kvar i livet. Likadant är det med arbetskamrater på tidigare arbetsplatser, människor som man en gång delade de mest personliga saker, och en stor del av sin vakna tid, med ser man nu bara i Facebookflödet.

Det sägs att bra relationer mellan arbetskamrater är viktigare för att kunna lösa komplexa uppgifter än hur stor kompetens de inblandade har. Det känns troligt, har man ett gott samarbete kan man utnyttja varandras styrkor och kompetenser allra bäst, och de allra tråkigaste uppgifter blir enklare att ta tag i när man åtminstone kan ha trevligt under tiden.

Omvänt kan dålig stämning hämma en, otrevliga ord eller tonfall kan bita sig kvar i timmar efteråt och distrahera en från jobbet och det är farligt när man har ett jobb som kräver ständigt fokus av patientsäkerhetsskäl.

Det är viktigt med stödet från varandra eftersom vi som apotekspersonal ibland kan vara utsatta; smärta, sjukdom och missbruk får människor att visa sina sämre sidor. Bara kollegorna kan fullt ut förstå jobbet på apotek och de utmaningarna som finns där ibland.

Jag kan inte påstå att jag alltid har trivts med alla kollegor jag har haft, men ofta har jag fått med mig viktiga lärdomar om mig själv på vägen. Om jag retar mig på någon annan inser jag vad i arbetet och samarbetet jag tycker är så viktigt att jag har svårt att ha överseende. Likadant har jag insett att det inte är så lätt för andra människor att se vilka fantastiska intentioner jag haft, om resultatet inte blir bra i deras ögon.

Ett exempel är schemaläggning. Jag tänkte att det var självklart att man vill ha en ledig fredagskväll om man ska jobba under helgen, men många tycker tydligen precis tvärtom.

Reflektera över vad du retar dig på, vad som är viktigt för dig, respektive vad som är viktigt för dina kollegor. Om kollegorna eller chefen inte verkar förstå vad som är viktigt för dig, i schemaläggning eller annat, tala om det och vänta inte på att de ska förstå. Och omvänt, om en kollega verkar missnöjd, fråga varför så att du förstår vad som är viktigt för dem.  Schemaläggning kan tyckas vara en detalj, men sådana detaljer kan göra stor skillnad för trivseln.

Tack till alla mina gamla och nya apotekskollegor. Tack för allt kul varje dag! Och förlåt för alla gånger jag tänkt att ni borde kunna läsa mina tankar och för alla gånger jag har haft svårt att läsa era. Ta hand om varandra därute i apoteksvardagen.

Dålig kontroll av kosttillskott ställer höga krav på konsumenter

0

För en tid sedan skrev Läkemedelsvärlden om att läkemedel och kosttillskott med vitaminet biotin kan göra att laboratorietester i sjukvården ger falska resultat. Problem som kan leda till att patienter får fel behandling.

Läkemedel med biotin kommer nu att få uppdaterad produktinformation som tar upp dessa risker. Men alla de som tar kosttillskott med biotin då ­– hur ska de få reda på risken för felaktiga testresultat och vad de bör göra om de ska ta laboratorieprover?

Svaret är att det kommer de flesta av dem förmodligen inte alls att få reda på. För kosttillskotten räknas som livsmedel och faller under en annan lagstiftning än läkemedlen med samma vitamin i. Det går till exempel inte att ställa samma krav på tillverkare av kosttillskott om produktinformationen som på tillverkare av läkemedel.

Men många av oss har nog tyvärr en luddig uppfattning om vad regelverket för kosttillskott täcker och inte. Det märks ibland i diskussioner i bekantskapskretsen där det verkar vara vanligt att ta lite extra tillskott av vitaminer, mineraler och så vidare mest för säkerhets skull.

”Det är ju naturliga ämnen, det kan ju inte skada”, är en kommentar som ofta hörs. Eller ”det måste väl vara testat?” och ”jag tar inte mer än vad som står på burken”.

Men det enda som krävs om du vill börja tillverka och marknadsföra ett kosttillskott är faktiskt att du anmäler det till kommunen, någon myndighetsgranskning av produkten i förväg krävs inte.

”Som med alla livsmedel är det tillverkarens ansvar att produkterna är säkra att använda och att de uppfyller kraven i livsmedelslagstiftningen innan de börjar säljas – släpps ut på marknaden”, skriver Livsmedelsverket på sin hemsida.

Livsmedelsverket är central tillsynsmyndighet för livsmedel, men själva tillsynsjobbet sköts av kommunerna med stöd av Livsmedelsverket. Så en del kosttillskott som finns på marknaden blir kontrollerade genom den kommunala tillsynen, men det gäller bara en bråkdel av allt som säljs.

Varken Livsmedelsverket eller någon annan instans har heller några samlade uppgifter om vilka kosttillskott av olika slag som säljs i Sverige, eller vilka som säljer dem. Det vore därför praktiskt mycket svårt att nå ut till exempelvis alla som säljer biotin om man skulle vilja det.

Att kosttillskott ibland kan interagera på olämpligt sätt med läkemedel eller medicinska tester behöver bli mer känt. En intressant fråga är också det där med doseringarna. Det finns så klart personer som av olika skäl behöver kosttillskott för sin hälsa, men de flesta får egentligen i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom maten. Att ändå ta kosttillskott kan då leda till överdosering av vissa ämnen. Oftast gör sig kroppen enkelt av med överskottet och det enda som möjligen tar skada är plånboken – kosttillskotten inte är billiga. Men det finns också några vitaminer och mineraler som det inte är så nyttigt att få i sig för mycket av.

För närvarande saknas dock gränsvärden för hur mycket vitaminer och mineraler ett kosttillskott får innehålla. Detta är följden av en dom i högsta förvaltningsdomstolen i slutet av förra året.

Nacka kommun hade utfärdat saluförbud för ett kosttillskott med D-vitamin eftersom vitaminhalten ansågs vara så hög att det innebar en hälsofara. Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt.

Företaget överklagade i omgångar och nådde ända fram till högsta förvaltningsdomstolen, som upphävde saluförbudet.

Domstolen förklarade att saluförbudet saknade lagstöd. EU:s kosttillskottdirektiv styr den specifika lagstiftningen om kosttillskott. Direktivet har på många år ännu inte kompletterats med utlovade max- och minimivärden för olika ämnen. Tills sådana kommer finns möjlighet för Livsmedelsverket att fastställa svenska gränsvärden, detta påskyndas nu men är inte klart.

Tills vidare är det därför upp till tillverkarna själva att utifrån tillgänglig kunskap ange maximal dygnsdos. Olika tillverkare kan komma att göra olika bedömningar och kommunerna får inte stoppa ett kosttillskott på grund av mängden vitaminer eller mineraler.

”För konsumenter innebär domen ett ökat ansvar att själv kontrollera att det intag som livsmedelsföretagaren rekommenderar inte utgör en skadlig dos”, skriver Livsmedelsverket.

Det är bara att konstatera att kontrollen av kosttillskott har stora luckor. Tills den förhoppningsvis blir bättre får vi konsumenter själva ta ansvaret att använda kosttillskott på ett hälsosamt sätt och så att de inte ställer till några problem.

Dags för gemensamma europeiska behandlings- rekommendationer?

1

Jag noterar att en del av Läkemedelsverkets myndighetskollegor i Europa har slutat med att skapa rekommendationer för läkemedelsbehandling av utvalda sjukdomar, och även dokument som uttrycker hur en godkänd behandling ska värderas i jämförelse med andra.

Från en av dem hör jag att de tycker att det är mer intressant att fokusera på internationella behandlingsrekommendationer som arbetas fram inom Europa.

Vän av ordning tycker kanske att behandlingstraditioner, tillgängliga läkemedel, och system för regelverk och sjukvård gör detta omöjligt. Jag tycker annorlunda.

Ett exempel är det holländska Kinderformularium som är ett kunskapsmaterial kring läkemedel till barn. Ett ofta komplicerat område som bygger på empiri och vetenskap. Kinderformularium är ett samarbete mellan departementet för hälsa och välfärd, sjukvårdsförsäkringen, apotekarorganisationen, och organisationerna för specialistläkare inom pediatrik och sjukhusapotekare. Materialet kommer nu att översättas till norska, och Norge kommer att delta i det fortsatta redaktionsarbetet med utvecklingen av kunskapsmaterialet framåt.

Det här tycker jag är ett bra exempel på samarbete kring rekommendationer för hur patienter ska behandlas med läkemedel.

Ytterligare en fråga är behovet av kunskap som ställer behandlingar mot varandra. I Europa ser vi ett ökat samarbete mellan sjukvårdens betalare (HTA-myndigheter). Dessa aktörer är beroende av värdet av en behandling i förhållande till andra sätt att ta hand om patienter. Genom samarbeten över gränserna vill jag tro att vi kan skapa mer och bättre underlag för dessa beslut.

Den tredje och sista tanken är behovet av att på kort tid få kunskap om behandlingseffekt. Det vill säga att vi behöver snabbare veta om risk och nytta av nya läkemedel som introduceras på marknaden, med mindre kunskapsunderlag än vad vi är vana vid. För att göra den här typen av analyser finns det ett värde i att analysera större mängder data. Och då är vi tillbaka i resonemang kring gränsöverskridande samverkan för att samla datamängder som ger oss de relevanta svaren.

Jag vill tro att genom närmare kontakter över gränserna, och även ökad kontakt mellan de olika aktörerna finns mer fördelar att vinna.

Det är nog en lång väg kvar till att gå över till gemensamma europeiska behandlingsrekommendationer, men det kan finnas många steg på vägen som kan vara intressanta att undersöka.

Vilseledande pseudovetenskap om tarmbakterier och psykisk ohälsa

13

För en tid sedan efterlyste ett antal forskare på DN Debatt en oberoende aktör som faktagranskare av fack- och populärvetenskaplig litteratur som utger sig för att vila på vetenskaplig grund, något som saknas i dag. Sådan litteratur är särskilt vanlig inom området kost och hälsa, där publiceringstakten av böcker med hälsoråd och tips om dieter är ovanligt stor.

De senaste åren har en specifik nisch inom området formligen exploderat – nämligen böcker om mat som sägs kunna påverka tarmfloran, och i förlängningen vår hälsa.

Även inom vetenskapen är intresset för det så kallade mikrobiomet stort och mycket forskning ägnas åt att förstå tarmflorans betydelse för en rad olika kroppsliga funktioner. Men forskningsfältet är ännu i sin linda och majoriteten av studierna är gjorda i cellkulturer eller på möss. Några entydiga svar på om och hur eventuella förändringar av normalfloran i tarmen påverkar oss människor är fortfarande långt borta.

Men det hindrar inte författare och förläggare från att slå mynt av ”bakterie-hajpen”. En av storsäljarna inom område, boken ”Kimchi och Kombucha – den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna”, av Soki Choi (Bonnier Fakta), kom ut i augusti förra året. I den beskriver författaren, som inte har någon medicinsk utbildning, bland annat hur autism kan kopplas till förlossning med kejsarsnitt. Teorin är att barnet missat en massa ”goda” bakterier som det skulle ha fått vid en vaginal förlossning.

Likaså beskrivs hur barn som under de tre första levnadsåren får antibiotika riskerar att få försämrad hjärnkapacitet för resten av livet på grund av temporärt påverkad tarmflora (antibiotika dödar som känt är bakterier).

Värst av allt är kanske bokens vidlyftiga kopplingar mellan tarmfloran och utvecklandet av psykisk ohälsa och sjukdomar som Alzheimer och Parkinson. Budskapet är att genom att äta ”rätt” (enligt författaren mycket fermenterad kost) kan du både förebygga och bota dessa tillstånd.

Men att påstå att en livsfarlig sjukdom som depression (ungefär 1 500 människor i Sverige tar sitt liv varje år) kan botas eller lindras med jäst te (kombucha) eller syrade grönsaker (kimchi) är oerhört magstarkt – särskilt för en som saknar medicinsk utbildning.

Som författare till en ”faktabok” är publiceringen ändå helt okej, för till skillnad från publiceringar i vetenskapliga tidskrifter krävs ingen oberoende granskning av innehållet. Den vetenskapliga garantin står författaren och förlaget, i det här fallet Bonnier Fakta, för.

Och oftast stannar det vid det. Men inte denna gång. Journalisten, författaren, föreläsaren och poddaren Christian Dahlström har under ett halvår granskat vetenskapligheten i ”Kimchi och Kombucha …”. Resultatet presenteras i två kommande avsnitt av podden ”Sinnessjukt”.

Under totalt två och en halv timme intervjuar Christian Dahlström en rad tunga forskare och experter inom inom nutritionslära, mikrobiologi och psykiatri, liksom företrädare för en patientorganisation och för Läkarförbundet om de slutsatser som Soki Choi drar i boken. Och experterna är inte imponerade:

”En potentiellt farlig bok. Finns inga bevis för detta alls och det riskerar att leda människor fel eller få folk att sluta med andra verksamma behandlingar”, säger Christian Rück, överläkare och lektor i psykiatri vid Karolinska institutet, apropå innehållet om att ”rätt” mat kan bota psykisk ohälsa.

”Illa att hon ger råd om psykiatriska sjukdomar, det kan få fruktansvärda konsekvenser”, säger Göran Engberg, professor i farmakologi vid Karolinska institutet, med hjärnan som forskningsområde.

”Fullständigt vansinnigt att man ska ägna sitt liv åt att vårda sin tarmflora”, säger Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi med särskild inriktning mot normalflora, vid Sahlgrenska akademin. ”Soki uttalar sig utanför sitt kompetensområde … Soki Choi blandar etablerade sanningar med obekräftbara uppgifter”.

I boken beskrivs också Soki Choi med epitetet ”doktor” och att hon är knuten till Karolinska institutet, KI. Det stämmer till viss del, hon har doktorerat vid KI. Men Soki Choi är ekonom, utbildad vid Handelshögskolan, och doktorstiteln är kopplad till forskning om sjukhusfusioner. Hennes doktorsavhandling som lades fram vid KI, handlade om sammanslagningen av Karolinska sjukhuset i Solna och Huddinge universitetssjukhus.

Att titulera sig som ”doktor vid KI” samtidigt som man ger medicinska råd med hävdad vetenskaplig förankring är ”moraliskt fel”, säger Thomas Lindén ordförande i Sveriges läkarförbunds etik- och ansvarsråd, i podden. ”Jag tycker också att bokförlaget har ett moraliskt ansvar gentemot de läsare och de kunder de vänder sig mot”, säger han.

Sedan boken kom ut har Soki Choi även medverkat flitigt i diverse medier, bland annat i public service-programmen Fråga Doktorn (Svt, 20 aug 2018) och Meny (SR, 23 aug 2018) och där, utan att ifrågasättas, lagt ut texten om den ”mikrobiotiska revolutionen”, om hur ”mjölksyrabakterier har samma effekt som antidepressiva läkemedel” och om vikten av att vårda tarmfloran på ett korrekt sätt (med kimchi och kombucha då förstås).

Det är inte svårt att hålla med forskarna på DN Debatt om behovet av oberoende granskning av fack- och populärvetenskaplig litteratur – ett ansvar som rimligen förlagen redan borde ta.

Tills att en sådan instans är på plats (om någonsin) är det bara att vara tacksam över enträgna granskare som Christian Dahlström, och lyfta på hatten för dessa två poddavsnitt som alla bör lyssna på.

Avsnitten finns publikt där poddar finns och på Sinnessjukt.se. 

Här hittar du del 1 av podd-granskningen.
Här finns
del 2 av granskningen.

Hur har läkarkåren kunnat sälja ut kärnan i sin yrkesutövning?

0

Tänk hur snabbt det gick för en hel yrkeskår att genom passivt agerande sälja ut det som varit kärnan i yrkesutövning, grund- och efterutbildning för alla nu yrkesverksamma. Tänk hur snabbt det gick att i tysthet acceptera nya arbetssätt utan evidens bara för att det var det som efterlystes av kommersiella aktörer och influencers. Tänk hur snabbt det gick för beslutsfattare att acceptera nya stora tankar som en lösning för framtidens utmaningar – utan att protesterna från de som arbetade nära patienterna blev så högljudda och utbredda att de nådde fram.

Det här är tankar som slog mig när jag gick ner från podiet på Mellansvenskt läkemedelsforum i Västerås häromveckan. Vi hade talat om evidensen för ”digital vård”. Jag sätter citattecken för all vård är ju mer eller mindre beroende av digitala verktyg och tjänster i dag. Det som avsågs var snarare vård på distans, men med nya verktyg som chat och videosamtal. Intressant eftersom asynkron chat har avsevärt smalare bandbredd – överför mindre information – än vanlig telefoni. Men logiken är ju inte alltid det som styr styrning.

Innan mitt eget framförande hade Louise Olsson från Centrum för utvärdering av medicinsk teknik i Örebro, CAMTÖ, precis redovisat vilken vetenskaplig evidens som ändå finns kring det, som i CAMTÖ:s rapport kallas ”medicinsk bedömning och diagnostik av nytillkomna symtom via digitala vårdbesök”. Resultatet i korthet – i princip ingen.

Malin Bengnér, smittskyddsläkare i Jönköping, hade också redovisat Region Jönköpings läns uppföljning av de nätläkare som arbetar via avtal med vårdcentraler i deras län (framför allt Kry och Min Doktor).

I sin presentation visade hon Stramas bedömning om när diagnos kan ställas/uteslutas av nätläkare, respektive när man kan fatta beslut om antibiotikabehandling som nätläkare (se bild).

En fråga man naturligtvis ställer sig är om patienterna som tror att de får en fullgod bedömning av läkare har fått informationen om att de som är kunnigast på området säger att antibiotika inte kan förskrivas i ett sådant möte om det skulle behövas, utan ett kompletterande fysiskt besök? Har de fått information om att om de inte blir bättre, eller till och med sämre, är det viktigt att kunna jämföra med ett fysiskt status från en tidigare bedömning?

Jag ställer frågan till publiken på Mellansvenskt läkemedelsforum: Hur har läkarkåren kunnat acceptera att det som varit kärnan i bedömningen av en patient – det personliga mötet med den fysiska undersökningen – så lättvindigt blivit ovidkommande i så många fall? Att det till exempel i många fall uppges att det är oviktigt att bedöma trumhinnestatus inklusive rörlighet, svalgstatus, lymfkörtlar, lungorna hos febrila barn? Att det i stället går bra att nöja sig med det symtom som föräldrarna rapporterar?

Ja, enskilda debattörer har ifrågasatt, men det har då bara blivit en fråga i media om att en del tycker si och andra tycker så. Allra värst är förstås det faktum att alla diskuterar nätläkare i stället för hur de nya teknikerna med rätt ersättningssystem kan förändra hela handläggningen av de svagaste, de sjukaste och de med störst behov.

Var är det stora upproret till försvar för en viktig del i läkarens yrkesutövning? Kanske den frågan kan ställas också till andra än läkarkåren? Vad är viktigast för en farmaceut och i vilken grad är det något som yrkeskåren aktivt försvarar?

Oron inför e-verifikationen har varit helt obefogad

1

Samtidigt som Storbritannien verkar lämna EU får vi på svenska apotek en påminnelse om att Sverige är med. Alla läkemedelsföretag, apotek och distributörer i EU kraftsamlar och genomför en koordinerad och tekniskt avancerad satsning för att förhindra att förfalskade läkemedel tar sig in i våra distributionskanaler.

Nu i februari träder ett EU-direktiv i kraft där nästan alla läkemedelsförpackningar förses med en 2D-kod. I koden sparas information om läkemedlets produktnummer, serienummer, batchnummer, samt utgångsdatum. Varje läkemedelsförpackning kommer alltså ha en kod som är unik för just den förpackningen.

Koden stäms av mot en central databas i EU för att verifiera att läkemedlet är äkta och inte förfalskat. I databasen kan man se status hos förpackningen och innan den lämnas ut till kund från öppenvårdsapotek blir den avaktiverad. Indragna, avregistrerade eller utgångna läkemedel kommer att få detta som status i databasen och kommer inte att kunna lämnas ut. Det är fascinerande vilken information som kommer att kunna härföras ur ett litet blipp.

På apotek ska alla 2D koder scannas i expeditionen och avaktiveras när läkemedlen lämnas ut till kund. Apoteket jag arbetar på har kopplats upp nu i veckan och det har varit en viss nervositet. Databasen verkar kunna bjuda på en hel bukett av felmeddelanden när vi har fått läsa in oss på olika scenarier.

Tänk om man står som enda öppna apotek på miltals radie och får signal om att läkemedlet inte får lämnas ut, utan måste läggas i karantän tills utredning skett? Och hur förklarar man det för kunden?

Helst ska vi inte heller prata om förfalskade läkemedel, för det kommer fortfarande att vara otroligt osannolikt att vi får in förfalskade produkter på apotek i Sverige. Men om informationen i databasen inte stämmer med 2D-koden på förpackningen måste det förstås ändå utredas, så det kommer säkert uppstå situationer där vår kommunikationsförmåga sätts på prov.

Nu när vi har infört det på mitt apotek har dock oron inför e-verifikationen varit helt obefogad. När vi scannar 2D-koden händer absolut ingenting. Men det är helt i sin ordning, koden registreras och förpackningen avaktiveras utan att vi ens märker det! Det är smått fantastiskt.

Visst kan det kanske komma dagar när databasen har en dålig dag och då kommer alla läkemedelsdistributörer och öppenvårdsapotek i Europa att ha en dålig dag tillsammans. Men i grunden är den nya e-verifikationen ändå ett fint exempel på hur olika företag och länder kan samarbeta för att öka patientsäkerheten. Jag hoppas att fler sådana exempel kommer inom vården i framtiden.

Det räcker inte att samla in data – den måste användas också

0

Att proklamera vikten av faktabaserad kunskap är visserligen gammal skåpmat, men värt att påpeka igen. För trots att data finns tillgänglig så bör mer göras för att omsätta detta till kunskap i praktiken – alltså kort och gott använda den. Som till exempel hur olika delar av samhället relaterar till varandra, något som också har betydelse för våra medborgare/patienter.

Nyligen presenterades slutbetänkandet i läkemedelsutredningen som handlar om finansiering, subvention och prissättning av läkemedel. Slutbetänkandet har titeln ”Tydligare ansvar och regler för läkemedel”.

Sverige har byggt ett komplicerat system för hur läkemedel som behandlingsmetod i vården ska finansieras. Denna komplexitet gör att det även för den insatte krävs fokus och gott om tid för att ta sig igenom utredningen och förstå hur allt hänger ihop. För visst måste det väl ändå hänga ihop?

Trots lovvärda initiativ med de bästa intentioner om att ta ett övergripande krafttag om finansiering, subvention och prissättning av läkemedel är det svårt att få en helhetsbild av vad de föreslagna åtgärderna faktiskt kommer att innebära för slutanvändaren, det vill säga patienter, anhöriga och övriga samhällsmedborgare.

Läkemedel är en del i en behandling där kostnaderna ibland kan vara höga, vilket dock bör ses i ett större perspektiv. Ett läkemedel kan ge samhällsekonomiska vinster i andra delar av den offentliga sektorn än hos den som är betalare, det vill säga sjukvården eller den enskilda regionen. Detta borde ett land som Sverige ta tag i på allvar och studera närmare.

I utredningen föreslås att TLV får i uppdrag att göra samhällsekonomiska bedömningar som ska ge underlag för staten att se om man behöver tillföra eller omfördela resurser mellan olika samhällssektorer. Det är ett alldeles utmärkt förslag och borde gjorts långt tidigare. Att ett effektivt läkemedel mot exempelvis MS eller alzheimer kan innebära stora besparingar inom helt andra sektorer låter ju helt rimligt, men likväl måste analyserna göras så att beslut kan tas mot bakgrund av faktabaserad kunskap.

Ett land som Sverige borde ligga i framkant vad gäller uppföljning, insamling och analys av offentliga data för att vi på riktigt ska kunna fatta bästa möjliga beslut. Det är själva förutsättningen för att få så mycket hälsa som möjligt för våra skattemedel – oavsett om skattemedlen kommer från stat, region eller kommun.

Den samhällsutmaning vi står inför vad gäller finansiering och tillgänglighet till läkemedel kopplat till en ökad andel äldre multisjuka löser vi inte genom att bara titta på sjukvårdens läkemedelskostnad. Än mindre genom indelning i stuprören slutenvård, öppenvård respektive kommunal vård.

I stället för antaganden och rimlighetsbedömningar måste vi bli bättre på att omsätta data från fler samhällsfunktioner till kunskap. Först då kan vi se helheten. Vi samlar in massor av data men använder den inte.

I läkemedelsutredningen lyfts vikten av uppföljning, vilket vi bör ta på allvar. Låt de juridiska, organisatoriska och informationstekniska frågetecken som i dag utgör hinder för bra uppföljning av ett läkemedels värde rätas ut och bli utropstecken.

Genom att omsätta all insamlade data i faktabaserad kunskap är jag övertygad om att vi kommer ha underlag för att inte längre prata om insatsen läkemedel och dess finansiering i stuprör utan som en insatsfaktor för individ och samhälle. Då kan vi på riktigt säga att Sverige har en värdebaserad prissättning av läkemedel som bygger på fakta.

Många oroas av minskande global vaccintäckning

0

Nyligen skrev Läkemedelsvärlden om världshälsoorganisationen WHO:s lista över de tio största globala hälsohoten 2019. Vi belyste framför allt WHO:s varning för följderna av det växande vaccinmotståndet i vissa befolkningsgrupper och den minskande vaccintäckningen i många länder.

Reaktionerna på artikeln i våra sociala mediekanaler visade att det här är en fråga som verkligen engagerar Läkemedelsvärldens läsare. Och det med all rätt. Risken för att tidigare nästan utrotade farliga infektionssjukdomar åter ska ta fart på grund av att färre vaccinerar sig och sina barn är inte hypotetisk utan högst reell, det visar bland annat de senaste årens renässans för mässling.

Visst, i Sverige ligger vi vid en internationell jämförelse bra till när det gäller vaccinationsprogrammens täckning. Vi är exempelvis en av få nationer i världen som når upp till rekommendationen om minst 95 procents täckning för vaccination mot mässling. I förfjol rapporterade Folkhälsomyndigheten att 97 procent av alla barn födda 2015 fått MPR-vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund. Vaccinationstäckningen för MPR-vaccinet har med små variationer legat på samma höga nivå under de senaste tio åren.

Men vaccinmotstånd och ökning av svåra smittsamma sjukdomar är tyvärr inte ett nationellt utan ett globalt hälsoproblem.

Varje gång någon helt i onödan blir svårt sjuk och kanske till och med dör av infektioner som går att vaccinera mot så är det en tragedi, oavsett var det inträffar. Dessutom har vi även mer egoistiska skäl att oroa oss över läget i världen. På grund av flitigt resande kommer vi i kontakt med många områden i världen där vaccinationstäckningen är lägre och sjukdomsspridningen större än hemma i Sverige. För närvarande pågår till exempel ett stort mässlingsutbrott i New York, ett populärt mål för svenska resenärer. Och vi behöver inte söka oss längre bort än till några av våra mest älskade semesterländer i Europa för att hitta en ständigt pågående spridning av mässling. I Frankrike insjuknade exempelvis 2 921 personer 2018, i Grekland 2 634, i Italien 2 548 och i Storbritannien 984. De flesta EU-länder ligger under den rekommenderade vaccinationsgraden och tiotals människor dör varje år i mässling i EU-området.

I Sverige rapporterades under 2018 fyrtiotre fall av insjuknande i mässling. Mer än 40 procent av de sjuka hade smittats utomlands. Smittländerna var Polen, Rumänien, Thailand, Ukraina, Irak, Filippinerna, Östeuropa, Indien, Kroatien, Vietnam och Somalia.

Det är alldeles tydligt att låg vaccinationstäckning i andra länder berör oss i högsta grad. Förhoppningsvis kan vi i alla fall i vårt land behålla samma goda vaccinationstäckning som hittills.

Det är naturligt att vacciner väcker annorlunda frågor än andra läkemedel. Vacciner ges förebyggande till friska och både för individens skull och för att hindra smittspridning till andra. För att välja vaccinering behöver personen vara trygg med att fördelarna är mycket större än de möjliga biverkningarna och att vaccinet är säkert.

Den tryggheten skapas genom att respektera eventuell oro och ge balanserad och tydlig faktainformation. Ett jobb som hälso- och sjukvårdspersonal som möter föräldrar och andra som står inför att låta vaccinera sitt barn eller sig själv uppenbarligen sköter på ett utmärkt sätt. Svenska BVC- och skolsköterskors arbetssätt verkar på den här punkten vara något som borde exporteras.

När det gäller det där med resande och smittspridning tror jag också att vissa av oss skulle behöva ändra beteende. Genom sig själv känner man andra, heter det visst. Som 60-talist har jag inte med mig ett lika brett vaccinationsskydd som det dagens barn och ungdomar får genom de allmänna vaccinationsprogrammen. MPR-vaccinationen infördes exempelvis i programmet först 1982 och jag har aldrig haft mässling och skaffat mig immunitet mot sjukdomen den vägen. Ändå har det aldrig fallit mig in att kolla mässlingsituationen på destinationen när jag packar resväskan.

Tror faktiskt att jag ska försöka ändra på det. Det handlar inte om att bli rädd och sluta resa utan om att skaffa sig fakta och vid behov öka på sitt skydd mot de smittor som är aktuella, även vid resor som inte går till fjärran exotiska platser.

Hur noggrann är egentligen Apotekets kvalitetskontroll?

1

”Vi på Apoteket ställer mycket höga krav på de produkter vi säljer. (Orimligt höga, tycker vissa leverantörer!)”. Det är Apotekets egna ord om den kvalitetskontroll man gör på de produkter (inte läkemedel) som säljs på nätet och i de fysiska butikerna. Apoteket AB är sannolikt inte den enda av apoteksaktörerna som kvalitetssäkrar sina produkter, men utan tvekan den som marknadsför det mest.

Som konsument känns det naturligtvis bra att veta att det inte bara är de läkemedelsklassade produkterna som har genomgått en noggrann kvalitetssäkring, utan också apotekets övriga sortiment. Då tänker jag inte främst på smink och schampo utan på produkter som visserligen inte är läkemedel men som ändå marknadsförs med hälsofrämjande påståenden, som exempelvis åksjukearmband och synbevarande blåbärstabletter. Det är ju ändå skillnad att köpa sådana produkter på ett apotek, där det finns gedigen farmaceutisk kompetens, än i en vanlig hälsokostaffär.

Enligt Apotekets hemsida sker kvalitetskontrollen i sex steg. Det allra första innebär en försäkran om att produkten ”på ett eller annat sätt ska bidra till bättre hälsa och göra det enklare att må bra”. Steg två handlar om leverantörskontroll, det vill säga att leverantören som sådan håller måttet.

I steg tre kommer funktionskontrollen. Här försäkras att produkten fungerar som den ska, håller vad den lovar och inte är märkt på ett sätt så att den vilseleder någon. Toppen!

Problemet är bara att eftersom det inte handlar om läkemedel utan om kosttillskott eller medicintekniska produkter är det ingen extern, oberoende part som har granskat och utvärderat dessa effektpåståenden. De är helt och hållet framtagna och tolkade av det marknadsförande bolaget självt. Lagstiftningen säger visserligen att företagen måste backa sina påståenden med kliniskt relevant data, men det är återigen upp till det marknadsförande bolaget att avgöra vad som är kliniskt relevant.

Undantaget är medicintekniska produkter av klass 2 eller högre – då är det ett externt bolag, ett så kallat anmält organ, som verifierar produkten.

Inom medicinteknikområdet tycks det just nu vara hett att utveckla produkter med skyddande filmer och barriärer mot alltifrån förkylningsvirus till E. coli-bakterier.

I apotekshyllan finns exempelvis ett antal produkter som säger sig reducera tillväxt och spridning av virus som orsakar luftvägsinfektion och som därmed, enligt Apotekets produktbeskrivning, kan användas mot förkylningar och influensaliknande symtom. Underförstått – lindra och förkorta dem.

Kanon! Äntligen något som rår på en vanlig seg bondförkylning. Men hur mycket förkortas min förkylning? Funkar det för alla förkylningsvirus? Kan jag spreja med någonting annat, exempelvis koksalt (och få samma effekt till lägre kostnad)? Och framför allt, var finns den kliniskt relevanta data som stödjer påståendena, och som givetvis har granskats av oberoende part?

Ett annat område med hög egenvårds(försäljnings)potential är urinvägsinfektion, UVI, som drabbar många, framför allt kvinnor. Att dricka mycket vätska för att lindra och förkorta symtomen är ett husmorsknep som nu också fastslagits vetenskapligt. I svårare fall kan antibiotika behövas för att ta död på bakterierna.

Tranbär är ett annat husmorsknep. Till skillnad från vatten har vetenskapen tvärtom kommit fram till att intag av tranbär inte har någon mildrande eller förebyggande effekt på urinvägsinfektion.

Ett beslut i EU-kommissionen i augusti 2017 slår också fast att tranbärsprodukter för behandling av UVI inte får marknadsföras eller säljas som medicintekniska produkter inom EU. Anledningen är att kommissionen bedömer att produkternas påstådda verkan har med farmakologi att göra och att de därför bör klassas och granskas som läkemedel.

I Apotekets virtuella egenvårdshylla finns dock tranbärskapslar, det vill säga kapslar med tranbärsextrakt, som säljs som en medicinteknisk produkt och som ska användas för att ”behandla och förebygga” UVI. Det står också uttryckligen att kapslarna har gått igenom Apotekets kvalitetskontroll. Uppenbarligen har den missat både de senaste vetenskapliga rönen och EU-kommissionens beslut.

Ytterligare ett exempel där kvalitetskontrollen nog får anses ha brustit är för läkemedelsrenaren Pcure. I början av året meddelade Apoteket AB att man tagit in toalettblocket i sitt sortiment, något som Läkemedelsvärlden rapporterade om.

En knapp månad efter lanseringen drogs så toalettblocket tillbaka. Det saknades ett godtagbart vetenskapligt underlag för produktens påstådda effekt. Tillbakadragandet skedde dock EFTER att den ”noggranna kvalitetskontrollen” gjorts och efter att såväl Läkemedelsvärlden som privatpersoner ställt upprepade frågor till företaget bakom produkten och till Apoteket AB om Pcures effekt.

Från Apotekets håll hoppades man dock att produkten snart skulle vara tillbaka i sortimentet: ”vi vet att den fungerar”, hette det i en intervju med Läkemedelsvärlden. Nyligen publicerades en vetenskaplig studie gjord av forskare vid Uppsala universitet där man undersökt Pcure vid användning på toaletter på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Resultatet visade att produkten inte hade någon renande effekt på det undersökta avloppsvattnet.

Jag har inget emot Apoteket AB eller andra apotek. Jag förstår också att det måste vara svårt för enskilda farmaceuter och annan personal att värdera alla varor, både kosttillskott och medicintekniska produkter, som kommer med olika hälsopåståenden. Och faktum är att ingen, utom tillverkaren av tranbärskapslarna, egentligen gör något fel utan följer de lagar och regler som finns.

Men som kund på apotek förväntar jag mig att det som marknadsförs och säljs med hälsofrämjande påståenden också har den effekt man låter påskina. Här borde apoteken gå längre än vad lagen kräver och utöva betydligt hårdare kvalitetskontroll.

Det givetvis positivt om produkter har tillverkats på ett miljövänligt sätt och kontrollerats så att de inte är uppenbart farliga. Men det allena överskuggande är om de gör vad de utlovar och att det backas av vetenskapligt vederhäftiga bevis. Det finns betydligt roligare och mer hälsofrämjande saker att lägga pengarna på än verkningslösa egenvårdsprodukter.

Apotek är en viktig roll i läkemedelskedjan – något de själva också gärna framhåller. Men man måste kunna ta ansvar för allt som säljs under samma tak. Annars riskerar man sitt förtroende som de farmakologiska experter man är. Det vore dåligt både för apoteken och för medborgarna.

Nu är det dags att rusa till närmaste apotek och införskaffa julens kvalitetssäkrade senap.

God Jul och Gott Nytt År!

“Förvånande att samverkan hittills mest handlat om ord och projekt”

1

Legitimerade läkare får skriva recept på läkemedel för behandling av människor. Även tandläkare, tandhygienister, barnmorskor och sjuksköterskor med särskild förskrivningsrätt, samt optiker får skriva receptläkemedel. För alla utom läkare enbart för vissa läkemedel.

Så för de flesta läkemedel, och för de flesta patienter, är det läkare, sjuksköterskor, barnmorskor, apotekare och receptarier som arbetar i läkemedelskedjan. Tillsammans är vi de legitimerade yrkesgrupper som ordinerar, bereder, administrerar, delar och expedierar läkemedel. Än viktigare är att vi var och en på vårt sätt i läkemedelskedjan ger råd och stöd till patienten kring läkemedelsbehandling.

Egentligen är det ganska förvånande att samverkan mellan yrkesgrupperna kring läkemedel – med utgångspunkt i att både förstå varandras uppdrag och roller samt att gemensamt utveckla dessa – hittills mest handlat om ord och avgränsade projekt.

För nästan två år sedan skrev jag i denna gästblogg om det samverkansprojekt som Nepi (stiftelsen Nätverk för läkemedelsepidemiologi, reds. anm.) då slutrapporterade. En huvudslutsats i den rapporten var att vi ”saknar en gemensam och organisations- och yrkesöverskridande beskrivning av processen läkemedelsordination – beredning/expedition – administrering/egenadministrering”.

Nu händer det dock saker. Under våren har Svenska Läkaresällskapet, Sveriges läkarförbund, Sveriges farmaceuter samt Vårdförbundet bildat en gemensam plattform för läkemedelsfrågor. Gruppen är förankrad direkt på högsta ledningsnivå i de olika organisationerna och det finns en rad frågor som vi driver gemensamt. En viktig sådan är att förenkla för patienter med läkemedel som byts ut på apotek genom en entydig ordination av utbytesgrupper som bygger på substansnamn.

Andra frågor är mer av hjärtefrågor för alla eller en del av oss, men där alla ändå behöver göra sin del. I dag ska till exempel läkaren som skriver receptet fatta en rad beslut som i de flesta fall egentligen är onödiga eftersom läkemedelsförmånslagen styr itereringar och därmed exakt förpackningsstorlek eller viss vara. Mycket av det skulle kunna hanteras smartare och bättre av expedierande farmaceut i direkt dialog med patienten. Men förutom författningsförändringar kräver det också att vi är överens om våra roller och vilket ansvar vi lämnar över i läkemedelskedjan.

Ett annat exempel är vilken information utöver det e-receptet innehåller som vi, med patientens godkännande, skulle vilja kunna utbyta mellan vård och apotek – och mellan apotek och vård – för att kunna hjälpa patienten bättre. Den frågan är sannolikt avgörande för att kunna diskutera nya apotekstjänster kopplade till expedition av läkemedel.

En ny och viktigt fråga som lyfts från Vårdförbundet är problemen i läkemedelsbehandling hos patienter i eget eller särskilt boende som behöver särskilt stöd för sin läkemedelsbehandling.

Den första erfarenheten från vår gemensamma plattform är att det är enkelt att förstå varandra när vi får veta tillräckligt mycket om de problem och möjligheter var och en av oss ser i vår egen yrkesvardag. Den andra erfarenheten är att myndigheter och departement välkomnar möjligheten att vid behov få en fråga snabbt och samlat belyst från alla involverade yrkesgrupper. Fortfarande har förstås alla de ingående organisationerna sitt eget ansvar att föra fram sina egna synpunkter och själva svara på frågor och remisser. Men det finns frågor där det är enklare för alla inblandade – frågeställare och vi som ska svara – att snabbt och enkelt få en samsyn från oss i läkemedelskedjan. En samsyn som vi självklart förankrar i våra egna organisationer.

I dag kallar vi oss ROAr – roller och ansvar i receptkedjan. Du kanske undrar varför det sista r:et är en gemen och inte en versal? Varför vi här talar om receptkedjan och inte läkemedelskedjan? Det är helt enkelt för att vi vill kunna lyfta fram att det är ordinationen och expedieringen som är det viktiga och inte receptet. Receptet är i dag bara ett ofta ganska bristfälligt sätt att kommunicera mellan den som ordinerar och den som expedierar utan att direkt involvera patienten. Det är en av de många saker vi måste förändra till det bättre.

Du har kanske inte hört så mycket av oss? Det är inte heller meningen. Vi vill märkas genom faktisk förändring och i första hand synas genom våra organisationer. Det hindrar förstås inte att vi finns i form av en samverkansplattform som har regelbundna kontakter och att vi också kommer synas i debatten på olika sätt. Ett sådant är vårt förslag om ett enklare och säkrare sätt att ordinera läkemedel i utbytesgrupper.

”Det är ödets ironi att Imovane är restnoterat just nu”

1

Det är advent. Det känns som att hela världen runt en accelererar flera varv och går upp i spinn i jakt på julmys och julefrid. Man brukar märka det på apoteket också, alla trängs innan jul för att hämta ut alla läkemedel, så att de ska slippa sen. Men de kommer ofta under julen och mellandagarna i alla fall, så lugnet verkar aldrig riktigt infinna sig. Slutet på året blir bara en upptakt och slutspurt inför nästa års rivstart.

Man kan ju aldrig lära känna en människa genom dess läkemedelslista, men man kan se att många har det tufft. Och det är ödets ironi att Imovane (sömnmedel) är restnoterat just nu.

Så träffade jag en pensionär som sade att hon var så väldigt bra på att vara lat. Hon brukar sätta sig framför sin kamin och sen kan hon sitta där och bara vara i ett par timmar. Kanske med ett korsord, men det gick bra att bara sitta och titta också. Det låter underbart.

För egen del travas saker som ska göras ständigt upp över horisonten och skymmer livsperspektivet. Jag tänker att jag bara ska ta mig igenom det här och sen blir det lugnare … Men det fyller hela tiden på. Det dåliga samvetet sitter på min axel och kvittrar oavbrutet viktiga saker som behöver göras och det tystnar aldrig.

Med smarta telefoner är det ju så smidigt också. När klockan är mycket, jag är trött och bara vill sitta i soffan kan jag ju alltid passa på att skriva veckomatsedel, beställa hem veckans mat, kolla mail och lägga in nästa veckas vistelsetider för barnomsorgen samtidigt. Så himla smidigt! Men jag känner inte efter hur skön soffan är och jag tittar inte på programmet på tv:n, inte ens om det är något jag vill se.

För att underlätta strukturerar jag upp, planerar, förbereder, lägger in påminnelser och rensar bland saker hemma. Men den där stunden när jag kan sätta mig ner och bara sitta, kanske med ett korsord, kommer aldrig.

Jag upplever inte att jag är en person med höga krav på mig själv, jag har ingen önskan om att vara perfekt och jag vill inte bo i något perfekt hem heller. Ändå känns mitt liv som en enda lång att-göra-lista. Det är en honungsfälla, känslan av att klara av saker och att ständigt bocka av måsten, jag känner mig duktig av att prestera och det är svårt att sluta eller ens pausa.

Det är väl nu texten borde komma med någon smart vändning, tipsa om mindfulness, yoga, te och värmeljus, städa efter jul och ”strunta i alla måsten”. Men jag har ingen smart vändning jag själv tror på. Har ni? Jag förstår inte hur jag ska kunna ta mig från nuläget till platsen framför kaminen, annat än att barnen växer upp och jag går i pension. Innan dess måste vi bara hinna installera en kamin också.

Men jag har lärt mig att alltför noggrann planering kan göra att ribban hamnar alldeles för högt från början och att julefrid inte kan planeras i detalj, köpas för pengar eller städas fram. Men jag hoppas att ni hittar den. Lycka till!

Var finns förslagen som kan minska restnoteringarna?

0

Så var det dags igen för nyhetsrubriker om att viktiga läkemedel tar slut. Denna gång är det säsongens influensavaccin som restnoteras, bara några veckor efter starten av den årliga vaccineringskampanjen.

Tidigare under året har andra rubriker påmint om hur skört läkemedelsförsörjningssystemet har blivit. De har gällt bland annat ögonpatienter som riskerar synskador på grund av restnotering av trycksänkande droppar och antibiotika för barn som tagit slut.

Hur kunde det bli så här (”how has it come to this”)? Frågan ställdes nyligen i en ledare i tidskriften the Lancet child & adolescent health. Artikeln handlar om effekterna i Storbritannien av den pågående långvariga restnoteringen av adrenalininjektorn Epipen, en bristsituation som är internationell och även berör Sverige. Ledarskribenten beskriver hur beslutsfattare och hälso- och sjukvårdspersonal passivt låtit marknadskrafterna skapa en monopolsituation som gjort att avbrottet i tillverkningen av Epipen fått särskilt allvarliga konsekvenser.

Lancetartikeln är ett intressant försök att problematisera restnoteringar av läkemedel ur ett samhällsperspektiv och diskutera behovet av mer aktiva åtgärder för att förebygga att patienter blir utan viktiga läkemedel. Det skiljer den från mycket annat i den offentliga diskussionen om problemet med restnoteringar, som ofta präglas av något som liknar uppgivenhet.

Den sviktande läkemedelsförsörjningen har utretts av Läkemedelsverket och frågan stöts och blöts vid workshops och konferenser. Alla aktörer – från läkemedelsbranschens företrädare till vårdgivarna – är överens om att bristsituationerna är ett allvarligt problem. Men förslagen om insatser för att vända trenden är få.

Ökningen av restnoteringar hänger samman med den globala läkemedelsmarknadens utveckling. Med sådant som outsourcad kontraktstillverkning av substanser, slimmade produktionskedjor och just-in-time-logistik med minsta möjliga lagerhållning. Men betyder det att problemen måste ses som oundvikliga? Var finns idéerna om produktionsförändringar, lagändringar eller andra konkreta åtgärder som skulle kunna bromsa restutvecklingen? Vem tar ansvar för att göra något åt läkemedelsbristerna?

I stället inriktas samhällets ansträngningar hittills mycket på att kartlägga och försöka dämpa de negativa effekterna av restnoteringarna genom administrativa åtgärder.

En sådan åtgärd i vårt land har gjort att läkemedelsföretag numer måste rapportera till Läkemedelsverket när ett läkemedel hotar att ta slut eller är slut. På myndighetens webbplats finns en snabbt växande lista som är tänkt att hjälpa bland andra förskrivare, apotekspersonal och patienter. För patienter och andra utanför vården är listan tillgänglig i form av en Excel-fil. Den har för dagen 577 rader, en rad för varje anmälan om ett restnoterat läkemedel som inkommit till Läkemedelsverket sedan 7 februari i år. Det finns dubbelnoteringar så det är svårt att snabbt se hur många läkemedel som verkligen är eller har varit slut under dessa månader, men många är det i vart fall.

”Du kan själv ta reda på om ditt läkemedel är restnoterat via Läkemedelsverkets lista över restnoteringar. Apoteket kan hjälpa dig att se om det finns några likvärdiga läkemedel tillgängliga. Om ditt läkemedel inte är utbytbart eller om utbytbara alternativ inte går att få tag på måste du ta kontakt med sjukvården för att få ett nytt recept,” skriver Läkemedelsverket till patienterna.

Frågan är hur många patienter som verkligen kan ha hjälp av den omfattande och ganska svårtolkade listan. Men ändå är det förstås positivt att även patienterna fått möjlighet att ta del av informationen om vilka läkemedel som är slut, hur länge de beräknas vara det och vilka läkemedel som eventuellt kan användas i stället.

För en del patienter kan ett visst läkemedel vara det som möjliggör ett normalt liv. Det är lätt att förstå oron och stressen hos dem som ytterst drabbas av restnoteringarna och förhoppningsvis kan bra information då i vissa fall göra situationen lite lättare att hantera. Mer lättillgänglig information än den nuvarande Excelfilen skulle vara ännu bättre.

Men även om ökad rapportering och information är välkomna förändringar, ser framtiden för närvarande dyster ut. Inget tyder på att tillgången till läkemedel kommer att bli säkrare, tvärtom.

I förlängningen finns då också risken att människor försöker hitta egna lösningar. Idén att hamstra mediciner och skapa ett privat lager ligger säkert inte långt bort om barnet eller man själv är beroende av en viss behandling. Eller till och med att köpa läkemedel på olaglig väg om den möjligheten finns. Bristande förtroende för försörjningssystemet kan på så vis även ställa till nya folkhälsoproblem.

Nu höjs röster för att läkemedelsbranschen, vården och samhället i stort måste bli mer aktiva för att bromsa ökningen av restnoteringar. Ledaren i Lancet child & adolescent health är ett exempel. Och i Sverige föreslår debattörer bland annat att någon myndighet, företrädesvis Läkemedelsverket, bör ges ett övergripande ansvar för tillgången på läkemedel.

I väntan på vad denna diskussion så småningom kan leda fram till får förskrivarna, apoteken och patienterna fortsätta att försöka göra det bästa av situationen.