Förgiftningar med Lergigan ökar i snabb takt

Antalet allvarliga förgiftningsfall med antihistaminet Lergigan fortsätter att öka, visar nya siffror.

14 Jan 2019, kl 11:51
0

Under 2018 fick Giftinformationscentralen samtal från sjukhus om 781 förgiftningar på grund av överdoseringar av Lergigan (prometazin). Det är en nästan 20-procentig ökning jämfört med föregående år, och sedan år 2006 har Lergiganförgiftningarna ökat med över 800 procent. Lergigan ligger på andra plats efter paracetamol på Giftinformationscentralens lista över vilka ämnen som låg bakom de förgiftningsfall som sjukhusen rapporterade om under fjolåret.

– Överdosering av Lergigan ger på grund av sina antikolinerga effekter en mycket speciell symtombild som i vissa skeden lätt kan misstolkas som en hjärnblödning eller annan intrakraniell katastrof. Dessa förgiftningar leder därför ofta till onödig behandling som inte är helt riskfri, säger Jonas Höjer, docent och överläkare vid Giftinformationscentralen.

Det receptbelagda Lergigan utvecklades redan på 1940-talet mot klåda och allergi, men visades hjälpa även mot bland annat ångest, oro, illamående, rörelsesjuka (till exempel sjösjuka), symtom vid alkoholmissbruk och sömnrubbningar.

Ökningen av förgiftningar går hand i hand med en ökad förskrivning av Lergigan, som på senare år har fått en renässans i vårt land. Motsvarande ökning av förskrivning och förgiftningar syns inte i andra länder där läkemedlet är tillgängligt och bakgrunden till den svenska trenden är inte helt klarlagd.

– Vi vet att prometazin i Sverige används allt mer som lugnande och sömngivande medel när det gäller patienter med beroendeproblematik, sannolikt därför att det inte är beroendeframkallande. Men det finns även en ökad förskrivning inom andra indikationsområden och i alla åldersgrupper och där känner vi inte till de fullständiga förklaringarna, säger Jonas Höjer.

Statistiken berättar inte heller varför patienterna överdoserat Lergigan, som inte ger några ruseffekter, men enligt Jonas Höjer visar uppgifterna från sjukhusen att det vanligen rör sig om överdoseringar i självmords- eller annat självskadesyfte.

Han förklarar att antalet överdoseringsfall med ett visst läkemedel generellt följer dess försäljningsmängd, särskilt när det gäller psykofarmaka.

– Ur det perspektivet är det därför inte förvånande att Lergiganförgiftningarna ökar. De patienter som får prometazin utskrivet ingår dessutom ofta i riskgrupper för självskadebeteende och suicid.

Förgiftning med Lergigan är till skillnad från paracetamolförgiftning normalt inte livshotande, ens vid stora överdoser. Men läkemedlets antikolinerga verkan gör att symtomen kan vara dramatiska. En stor överdos framkallar inte bara medvetandesänkning utan även, motorisk oro, upprördhet, hallucinationer, förvirring och aggressivitet.

– Det finns en påtaglig risk att patienterna blir våldsamma. De kan vara helt borta, höra röster, hallucinera och slå omkring sig.

Jonas Höjer och kollegan Markus Tellerup vid Giftinformationscentralen skrev i fjol en artikel i Läkartidningen om omhändertagande vid Lergiganförgiftningar. De ville dels göra något åt problemet med feltolkningar av symtomen som leder till onödig behandling, och dels öka kunskapen om vad som är effektiv behandling av dessa förgiftningsfall. Injektionsläkemedlet fysostigmin är ofta ett mycket effektivt motgift som snabbt kan häva symtomen.

Jonas Höjer förespråkar trots förgiftningarna inte en minskad användning av Lergigan:

– Jämfört med många andra behandlingsalternativ är det trots allt ett säkert och välbeprövat läkemedel som jag har förståelse för att läkare inom beroendevården väljer.