Tarmirriterade läkemedel användes i ögonen

Tarmirriterade peroralt läkemedel användes som ögondroppar efter en felexpediering.
24 september 2015, klockan 9:09

En kund som skulle hämta ut Ciloxan ögondroppar fick i stället Cilaxoral droppar, som är ett tarmirriterande läkemedel. Under två veckors tid använde kunden fel droppar. Personen fick smärtor, kraftigt tårflöde i ögonen och en övergående synnedsättning. Dessutom fördröjdes läkningen av den ursprungliga ögoninfektionen.

Apoteket har anmält händelsen som en lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Utredningen som Ivo gjort visar att apoteket har fullföljt sin anmälningsplikt och vidtagit åtgärder som krävs för att uppnå en hög patientsäkerhet.

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

2 Kommentarer

Namnlikheten är välkänd sedan länge och det är inte första gången en förväxling sker! Tröttsamt!

Inte alltid enkelt när det är handskrivna recept...

Andra artiklar inom samma ämne