Tarmirriterade läkemedel användes i ögonen

Tarmirriterade peroralt läkemedel användes som ögondroppar efter en felexpediering.

24 sep 2015, kl 09:32
2

En kund som skulle hämta ut Ciloxan ögondroppar fick i stället Cilaxoral droppar, som är ett tarmirriterande läkemedel. Under två veckors tid använde kunden fel droppar. Personen fick smärtor, kraftigt tårflöde i ögonen och en övergående synnedsättning. Dessutom fördröjdes läkningen av den ursprungliga ögoninfektionen.

Apoteket har anmält händelsen som en lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Utredningen som Ivo gjort visar att apoteket har fullföljt sin anmälningsplikt och vidtagit åtgärder som krävs för att uppnå en hög patientsäkerhet.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Namnlikheten är välkänd sedan länge och det är inte första gången en förväxling sker! Tröttsamt!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng