Annons

Läkemedelsindustrin borde diversifiera mera

Du har säkert hört det. Jodå, utan tvivel, det dyker nämligen upp allt oftare och i de mest skiftande sammanhang. Kanske har du till och med drabbats av dess eventuella effekter. Jag menar naturligtvis det populära uttrycket ?fokusera på kärnverksamheten?. Visst låter det fint? Oklanderligt och självklart på något sätt, som om det sagts av […]

23 apr 2002, kl 18:02
0

Annons

Du har säkert hört det. Jodå, utan tvivel, det dyker nämligen upp allt oftare och i de mest skiftande sammanhang. Kanske har du till och med drabbats av dess eventuella effekter. Jag menar naturligtvis det populära uttrycket ?fokusera på kärnverksamheten?. Visst låter det fint? Oklanderligt och självklart på något sätt, som om det sagts av en för dyra pengar inhyrd konsult (vilket det inte sällan också har). Det finns emellertid en liten hake här: ibland verkar man inte riktigt ha bestämt sig för vad som ingår i kärnverksamheten, men det tycks inte spela någon större roll. Fokuseras skall det minsann ändå. Ett alternativ vore annars en mycket bred kärnverksamhet; då kunde den rymma allt och fokuseringen skulle inte märkas så mycket.

Det är förresten ett väldigt fokuserande på alla håll numera, man undrar hur vi överlevde förut. Inte minst inom sporten ska det ständigt fokuseras och gäller det till exempel ishockey är det lätt, då är kärnverksamheten att göra mål och vinna. Bara att fokusera på det, alltså. Å andra sidan: inriktar man sig för mycket på anfallsspel så kanske man öppnar för baklängesmål och förlust i stället? Mycket förenklat kan man väl säga att samma sak gäller för läkemedelsindustrin. En storsatsning på en produkt kan lämna ett annat terapiområde obevakat och vips är någon annan där och hugger.

Vad ?fokusera på kärnverksamheten? handlar om är förstås att plocka bort ovidkommande eller ? och det är här faran ligger ? till synes ovidkommande verksamheter eller företeelser. Risken finns att något som borde ha behållits försvinner av bara farten. Fast vem vet vad som kan bli en succé? Det handlar om prognoser, men så måste det ju alltid ha varit, vilket betyder att den som vågat satsa på lite annorlunda och vilda idéer antagligen har lyckats bättre än den som inte gjort det. Dessutom har personalen haft roligare under tiden.

Nej, i stället för att fokusera borde läkemedelsindustrin göra tvärt om och diversifiera mera (på konsultsvenska skulle det förmodligen kallas något i stil med att ?vidvinkla på skalverksamheten?). In med nya friska impulser från andra näringsgrenar; bilbranschen till exempel. Låt patienterna välja färg och form på sina tabletter. Affärspaket med lite läckrare förpackning och godare dragering. Ljuddämpare i stället för dimetikon. Årsmodeller. Begagnade läkemedel, den förra ägaren till burken var en gammal dam som bara tog en tablett på söndagarna. Eller snegla lite på auktionsbranschen: Medicin till högstbjudande. Läkemedel säljs i befintligt skick, kunden får ta allt ansvar och hela reklamationshanteringen kan elimineras. Kvalitetsauktioner med exklusivare läkemedel och billigare produkter i fyndlådor. Låna affärsidéer från dataföretagen, försäkringsbolagen, bankerna… Det är bara att vara lite kreativ ? om det ingår i kärnverksamheten, vill säga.

Så finns det förstås de som har en hel del att lära sig av läkemedelsbranschen också. Ett känt glassbolag omformulerade sin GB Sandwich härom året så där utan vidare. Det blev inget vidare heller och hade det varit ett läkemedel hade utvecklingsavdelningen efter pilotstudier aldrig föreslagit förändringen och vi på myndigheten hade förstås ändå sagt nej som vanligt. Till glassbolagets i fråga försvar måste emellertid sägas att klassikern Igloo i år är tillbaka i sortimentet. Se där en vidvinkling som piggar upp. Ska vi hoppas att det blir en trend och att Dr. Sloans liniment dyker upp på apoteken igen framåt hösten?

En sak till bara: Om du nödvändigt måste fokusera, glöm inte hjärnverksamheten!