Astrazeneca och Cellartis förlänger samarbete

Astrazeneca och Cellartis förlänger samarbete

Astrazeneca kommer att förlänga sitt pågående samarbete med svenska
Cellartis, det meddelade företagen idag, fredag. Samarbeten men inga
sammanslagningar är det som Astrazeneca kommer att satsa på de närmaste
åren säger företagets vd David Brennan.

13 feb 2009, kl 13:46
0

Läkemedelsjätten Astrazeneca genomför liksom flera andra stora bolag i branschen just nu omfattande nerdragningar. Sedan 2007 när företaget började sitt omstruktureringsprogram har närmare 15 000 jobb försvunnit. I samband med bokslutet för 2008 annonserades att ytterligare omkring 6000 tjänster ska bort de kommande fyra åren, för att som det sägs, göra företaget mer kostnadseffektivt.

Vid ett Sverigebesök på fredagen sade företagets vd David Brennan, att besparingarna inte har att göra med finansläget i världen utan är en del av en strategi där Astrazeneca ska omstrukturera och fokusera mer på forskning och utveckling.

På frågan om Astrazeneca, i likhet med bland annat Pfizer som köpt konkurrenten Wyeth, planerar några stora nyförvärv, svarade David Brennan nej.
–    Jag tror inte att sammanslagningar och köp gynnar oss och våra aktieägare. Ledningen i ett företag måste kunna styra verksamheten till bättre lönsamhet på andra sätt än att bli större, sade han.

Däremot satsas mycket på samarbete med andra, framför allt just vad gäller forskning och utveckling. Att företaget förlänger det tvååriga forskningsprojekt de haft med Göteborgsbaserade Cellartis är ett sådant exempel. Cellartis utvecklar testsystem och produkter baserade på humana embryonala stamceller och förhoppningen är att dessa ska kunna användas för att studera metabolism och säkerhet hos läkemedelssubstanser.

Två nya produkter på marknaden per år och en utvecklingstid på åtta år för varje ny produkt, menar David Brennan ska få Astrazeneca att klara sig förbi en tid av patentutgångar och ett tufft finansläge.

Satsning på biologiska läkemedel och att fortsätta expandera på nya marknader är också avgörande faktorer, där Kina, Mexiko och Turkiet nämns som exempel.
–    Flera av våra storsäljare i Kina till exempel är äldre läkemedel. Just nu väntar vi på att få Crestor och Nexium godkända för subvention där, sade David Brennan.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng