Inlägg i sociala medier var otillåten läkemedelsreklam

Efter överklagan slås fast att Novartis-medarbetarens inlägg på Linkedin var marknadsföring mot allmänheten

10 Jan 2019, kl 11:42
0

Rikard Pellas. Foto: Gunilla Lundström.

Ett tidigare beslut om otillåten marknadsföring av läkemedel i sociala medier i Informationsgranskningsnämnden, IGN, har efter överklagan nu slagits fast.

Ärendet gäller ett inlägg om Novartis migränläkemedel Aimovig på Linkedin. I samband med att läkemedlet godkändes i EU förra hösten postade en medarbetare på Novartis ett inlägg på sin Linkedin-sida, med en kommentar och en länk till företaget pressmeddelande.

Inlägget anmäldes till IGN för brott mot det etiska regelverket med motivet att det rörde sig om marknadsföring av ett receptbelagt läkemedel riktat mot allmänheten, vilket inte är tillåtet. IGN gick på anmälarens linje och beslutade att Novartis skulle böta 90 000 kronor, något som Läkemedelsvärlden skrivit om.

Novartis överklagade beslutet till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, och menade att publiceringen inte ska ses som marknadsföring av läkemedel, att den inte hade kommersiellt syfte och att målgruppen inte var allmänheten.

NBL håller dock fast vid IGN:s beslut och slår fast att Linkedin-posten är att betrakta som otillåten läkemedelsreklam. Man vidhåller också att trots att inlägget gjordes av en enskild medarbetare är det företaget som är att betrakta som avsändare. Novartis döms att böta ytterligare 40 000 kronor, vilket innebär att bolaget ska betala totalt 130 000 kronor.

Ärendet och beslutet är principiellt viktigt menar Richard Pellas, compliance officer på Läkemedelsindustriföreningen, Lif, i ett uttalande på föreningens hemsida:

– Det var bra att Novartis valde att överklaga IGN:s beslut till NBL, så att vi får en tydlig praxis kring vad som gäller när medarbetare delar företagsinformation på Linkedin. Användningen av sociala medier ökar hela tiden och det är lätt att sprida eller gilla information av bara farten.

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är att de etiska regelverken ser olika ut i olika länder, men att det innehåll man delar i sociala medier blir detsamma oavsett vilket land mottagaren befinner sig i.

– Företagen är ju multinationella och ibland har man kollegor i andra länder där det finns information som kan vara okej att publicera som inte är tillåten i Sverige. Därför är det viktigt att företagen löpande utbildar sina anställda i de etiska regelverken.