Annons
Emojis skymde viktig info i läkemedelsreklam
Foto: Istock

Emojis skymde viktig info i läkemedelsreklam

Informationsgranskningsnämnden, IGN, fäller företaget Bayer för bland annat reklamfilmer på Snapchat

15 maj 2024, kl 08:10
0

Emojis som skymmer den så kallade plikttexten är inte ett stilgrepp som informationsgranskningsnämnden, IGN, uppskattar. I ett aktuellt beslut fäller IGN läkemedelsföretaget Bayer AB för tre reklamfilmer. I en av dem var plikttexten för suddig och i två ställde emojis till problem att uppfatta texten.

Skickade in fel film

IGN-beslutet gäller reklam för de receptfria läkemedlen Nasonex (mometasonfuroat) och Clarityn (loratadin). Nasonex nässpray används både mot allergisymtom och för behandling av näspolyper. Med Clarityn tabletter och sirap behandlar man allergiska nässymtom och kroniska besvär av nässelutslag.

IGN kritiserar både en onlinevideo och Snapchat-reklamen för de två läkemedlen.

Beträffande onlinevideon skriver IGN att den obligatoriska minimitexten, plikttexten, visas så kort tid “och är så suddig att den blir mycket svår att läsa”. Bayer förklarar i sitt svaromål att man av misstag skickat in fel fil till IGN för granskning.

IGN råkade få en arbetskopia och inte den rätta högupplösta filmen förklarar Bayer och ber om överseende.

Emojis täcker plikttext

Men IGN låter sig inte bevekas utan “förutsätter att de pliktexemplar som skickas till nämnden är i finalt skick att användas och ska bedömas som varande i bruk”. Dessutom var texten också synlig under för kort tid, påpekar nämnden.

Även när det gäller två reklamfilmer för Nasonex respektive Clarityn på den sociala medieplattformen Snapchat är plikttexten enligt IGN för svår att tillgodogöra sig. Här “kommer det halvvägs in i filmerna in emojis som täcker minimitexten vilket resulterar i att minimitexten är synlig under så pass kort tid att läsaren inte kan tillgodogöra sig hela innehållet”.

Anpassat till Snapchat

I sitt svaromål förklarar Bayer grundligt för nämnden hur Snapchat fungerar. Bland annat framhåller bolaget att användare när som helst kan hålla fingret på skärmen och stoppa uppspelningen av innehåll.

Bayer menar att det här säkerställer att användaren får den information som personen anser är nödvändig och att filmerna är anpassade till detta.

Men inte heller denna invändning godtar IGN. Att man kan pausa uppspelningen uppfyller inte kravet på lätt läsbar minimiinformation i läkemedelsreklam.

Nämnden fäller därför Bayer som ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.