Annons
IGN: Otillåten reklam i annons om covid-19-vaccin

IGN: Otillåten reklam i annons om covid-19-vaccin

En annons om Valnevas produktionsanläggning innehöll marknadsföring av företagets vaccin, konstaterar IGN.

3 nov 2022, kl 10:29
0

I en annons i Svenska dagbladet marknadsförde bioteknikföretaget Valneva sitt covid-19-vaccin i ”positiva ordalag”. Det anser Informationsgranskningsnämnden, IGN, och bedömer att innehållet är att betrakta som produktreklam riktad till allmänheten. Annonsen strider därmed mot Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER.

Olika typer av reklam

Valnevas covid-19-vaccin är ett inaktiverat helvirusvaccin. Tillverkningen sker delvis i Sverige, men vaccinet finns inte tillgängligt här. Det är sedan i juni i år godkänt i EU.

Den aktuella annonsen var utformad som en artikel om vaccinproduktionen på företagets nyöppnade produktionsanläggning i Solna.

Det som IGN har utrett är om annonsen är produktreklam, där LER är tillämpligt, eller så kallad institutionell reklam där det inte är det. Till skillnad från produktreklam, som till exempel är marknadsföring av läkemedel, handlar institutionell i stället om marknadsföring av själva företaget och dess verksamhet.

I annonsen finns bland annat påståenden som ”Vaccinet skiljer sig från andra som för närvarande finns tillgängliga eftersom det tillverkas med traditionella metoder”, och ”Dessutom har vaccinet en gynnsam säkerhetsprofil.”

Den innehåller också uttalandet ”Detta är också det enda godkända vaccinet mot covid-19 som tillverkas i Sverige, så det är förvånande att Sverige inte lagt någon beställning. Den svenska strategin borde vara att erbjuda olika typer av vacciner och och Valnevas alternativ är verkligen i en klass för sig, vilket ger en möjlighet att bredda utbudet ytterligare.”

Valneva ville locka samarbetspartners

Valneva framför i sitt yttrande att syftet med annonsen var att locka samarbetspartners genom att informera om företagets utökade kapacitet för vaccintillverkning. Eftersom vaccinet inte marknadsförs i Sverige ska annonsen inte ses som marknadsföring av produkten, skriver företaget. De uttalanden som IGN har citerat är enligt företaget i stället inlägg i den politiska debatten om Sveriges val att inte delta i upphandling av ett alternativt covid-19-vaccin.

IGN anser dock att även om Valnevas vaccin inte finns tillgängligt i Sverige så är det godkänt i EU. Om Sverige beslutar om upphandling skulle därför vaccinet kunna bli aktuellt även här. Dessutom bedömer nämnden att flertalet av läsarna troligtvis tillhör allmänheten, även om annonsen publicerades i näringslivsdelen av tidningen.

”Vid en samlad bedömning väger de mycket positiva värdeomdömen angående vaccinets egenskaper som framförs i annonsen tungt och talar för att annonsen ska ses som produktreklam snarare än institutionell reklam”, skriver IGN i sitt beslut.

Valneva måste nu betala 55 000 kronor i straffavgift.