Hjärtats reklam får bassning

Läkemedelsverket kritiserar Apoteket Hjärtat för företagets marknadsföring av allergiläkemedel.

18 maj 2010, kl 12:42
0

När pollensäsongen slog till, slog Apoteket Hjärtat till med helsidesannonser i dagstidningarna där fyra allergiläkemedel marknadsfördes tillsammans med en mängd andra produkter.
Annonsen uppfyller inte kraven i läkemedelslagen när det gäller marknadsföring av läkemedel, anser Läkemedelsverket.
Läkemedelsverket kritiserar
Hjärtat för att det inte framgår att Clarityn, Kestine och Livostin till skillnad mot de övriga varorna i annonsen är läkemedel, vilket det enligt lagen ska göra. Visserligen finns det en text på annonssidan där det anges att fyra av varorna är läkemedel. Men den texten är för liten i förhållande till övrig text och knappt läsbar anser Läkemedelsverket.

Apoteket Hjärtats annons
är en av ett knappt tiotal annonser från apotek och OTC-handlare som varit aktuella hos Läkemedelsverket i år.
? Vi ser att det är en hel del av apoteksaktörerna och OTC-handlarna som inte följer regelverket, säger Ragnhild Johnson utredare på Läkemedelsverket.
? Många av dem är nya på läkemedel och arbetar kanske tillsammans med reklambyråer som inte heller känna till den speciella lagstiftningen när det handlar om marknadsföring av läkemedel.
Till den 26 maj vill Läkemedelsverket att Apoteket Hjärtat ska yttra sig. Hjärtat kan välja att backa, det vill säga ge Läkemedelsverket rätt eller att överklaga till förvaltningsdomstol.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng