Annons

Arkivering

Helveteseld korrekt beskrivning

0

En läkare som anmält Sanofi Pasterur MSDs kampanj för vaccinet Zostavax mot bältros tycker bland annat att utrycket helvetes eld för att beskriva sjukdomen är en överdrift.

IGM friar företaget för såväl den rubriceringen liksom att företaget bara redovisar incidentreduktionen i studierna som relativ riskreduktion. IGM hänvisar till att det är vanligt att skyddseffekten för vacciner anges på det sättet. 

Grafen leder fel

0

Den graf som Pfizer använt som ett argument till varför läkare ska välja TNF-alfa hämmaren Enbrel vid plackpsoriasis håller inte måttet, anser IGM profession. IGM anmärker bland annat på att grafen inte anger om förbättringen över tid avser PASI 50 eller 75 (Psoriasis Area ande Severity Index).

IGM kritiserar också att företaget i en folder inte talar om att Enbrel bara ska användas vid behandling av plackpsoriasis när patienter inte svarar andra behandlingar.

90 000 kronor ska Pfizer betala.

Fel fråga i Quiz

0

På ögonläkarnas årsmöte ingick en Quiz-aktivitet där företaget Santen Pharma stod för frågorna, konkurrenten Théa Nordic har anmärkt på två av frågorna som man menar hade fel svar. Båda företagen marknadsför ett konserveringsfritt tårsubstitut.

IGM profession håller med om att frågan om vilken konserveringsfri prostaglandin som enligt produktresumén ger lägst risk för hyperemi strider mot branschens etiska regelverk.

Att hänvisa till SPC håller inte eftersom det utifrån den inte går att göra direkta jämförelser av biverkningar mellan olika läkemedel, hävdar IGM. Den frågan är därför både ovederhäftig och vilseledande anser granskningsmannen. Glasskålen som utlovats i pris saknar för övrigt medicinsk relevans vilket gåvor ska ha för att vara OK.

Priset för överträdelserna fastställer IGM till 90 000 kronor.

Leder fel

0
Sedan tidigare har Pfizer fått sin sajt pneumokocker.se godkänd av IGM Profession. Däremot har IGMP inte uttalat sig om en annan sajt hittavaccinatör.se som allmänheten tipsas om i företagets reklamfilmer för vaccination mot pneumokockinfektioner.

Den hemsidan fanns inte med när Pfizer för IGMP visade upp en så kallad storyboard av filmen. IGMA menar att hänvisningen hittavaccinatör är vilseledande eftersom den som googlar på namnet kommer till Pfizers sida pneumokocker.se. Den som googlar för att hitta vaccinatör gör det kanske också för att hitta vaccinationstjänster för andra typer av vaccinationer, påpekar IGMA. 

Det är inte acceptabelt att den som går in på hittavaccinatör.se eller letar efter vaccinatör via google och söker på dessa sökord hamnar på pneumokocker.se, menar IGMA och beslutar att Pfizer ska betala 90 000 kronor.
 

Inte tydligt nog

0

Förutsättningen för att behandla sig med receptfritt sumatriptan är att läkare fastställt migrändiagnosen. Enligt produktresumén ska sumatriptan ”endast användas efter att migrändiagnosen är helt säkerställd”.

 

Att då som företaget Orion Pharma marknadsföra migränmedlet Oriptan med uttrycket ”Bara för dig med migrän” håller inte, anser IGM Allmänhet som granskar annonser som vänder sig till allmänheten.Det är inte tydligt nog och risken är att man använder Oriptan för behandling av annan huvudvärk om diagnosen inte fastställts, varnar IGMA.

För detta får företaget betala 90 000 kronor 

Fel publik för cancermedel

0

IGM har reagerat på att företaget Merck AB haft en annons om cancerläkemedlet Erbitux i en hälso- och sjukvårdsbilaga riktad till allmänheten.

Läkemedelsföretaget har inget att säga om IGMs anmärkning, men säger att felet beror på en enskild anställd som valt att inte följa godkännandeprocessen.
Det kostar Merck 90 000 kronor.

Receptreklam till allmänheten

0

Till sitt försvar säger företaget att man inte hade för avsikt att marknadsföra sin ADHD-medicin till allmänheten. Montern på konferensanläggningen var enbart tänkt att riktas till sjukvårdspersonal. Företaget beklagar att den hamnade så att allmänheten också kunde ta del av marknadsföringen.

IGM har också kritik mot vissa av texterna på skärmarna som man menar inte är förankrade i SPC; det gäller bland annat påståenden som ”lika god effekt som metylfenidat ” och ”ökad livskvalitet”

För de här misstagen ska företaget betala 140 000 kronor.

Saknade varning

0

I all marknadsföring ska narkotikavarningen återges om läkemedlet är narkotikaklassat. Det har företaget BioPhausia missat i annonser, något IGM uppmärksammat.

Annonserna gällde Citodon (kodein/paracetamol). Företaget har lovat ändra i kommande annonser och slipper undan att betala en avgift för försyndelsen då man inte är medlen i någon av branschorganisationerna.

Rastlösa ben

0

Företaget Boeheringers hemsida för restless legs vänder sig till allmänheten. Därför får det inte finnas produktreklam på receptbelagda läkemedel på hemsidan.

IGM anser dock att företaget bryter mot detta i och med att man på hemsidan har en väldig fokusering på dopaminerg behandling vid RLS, vilket menar IGM innebär att hemsidan i praktiken informerar om företagets behandling, dopaminagonisten Sifrol.
IGM anser det här vara en så pass allovarlig försyndelse att företaget ska betala den högsta avgiften 140 000 kronor.

Inte speciellt effektivt

0

Att som Novo Nordisk Scandinavia i sin marknadsföring påstå att det egna läkemedlet är effektivt är riskfyllt utifrån branschreglerna.

IGM har initierat företagets marknadsföring av basinsulinet Tresiba och finner inte att det, när det gäller sänkningen av HbA1c, generellt kan sägas vara särskilt effektivt jämfört med andra. Om man använder ord som effektiv bör företaget också kunna precisera i vilket avseende och på vilket sätt läkemedlet på ett effektivt sätt sänker HbA1c och det måste finnas stöd i SPCn. Något sådant har IGM inte funnit.

90 000 kronor kostar det Novo Nordisk att använda e-ordet.

Även Lantus får backning

0

IGM har också granskat Sanofi-Aventis marknadsföring av sin långverkande insulinanalog.

 

Även Sanofi hävdar, liksom Novo Nordisk, att deras preparat ger en effektiv sänkning av HbA1c.

Inte heller Sanofi har pekat på i vilket avseende och på vilket sätt just deras läkemedel är effektivt.

IGM påpekar att det idag finns flera långverkande insulinanaloger på marknaden och att företaget inte kunnat visa på referenser som stödjer ett påstående som sker sken av att Lantus skulle ge bättre effekt än konkurrenternas behandlingar.

90 000 kronor kostar det Sanofi-Aventis.

Fel om testosteron

0

I marknadsföring i form av brevutskick från Ferring, står att Testim gel (testosteron) vid testosteronsubstitution verkar och lindrar symptom redan inom en vecka. I marknadsföringen står också att Testim ger jämna testosteronnivåer.

IGM har reagerat på att det inte finns några uttryckliga uppgifter om läkemedlets verkningstid eller att det skulle ge jämna nivåer av testosteron i produktresumén. IGM skriver att även om det som står i marknadsföringen inte måste hämtas direkt ut SPCn, så ska det enligt bestämmelserna i läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, finnas sakligt stöd för påståendena.

Eftersom detta saknas bedömer IGM att brevutskicket är i strid med regelverket och ålägger Ferring att betala en avgift på 90 000 kronor.

Ferring AB skriver i sitt svaromål att man inser att man uttryckt sig på ett olämpligt sätt.

 

Djurstudier, inte människohud

0
Det finns två läkemedel på marknaden för fotodynamisk terapi som innehåller substansen 5-aminolevulat. Galderma Nordic AB, som marknadsför Metvix, har anmält marknadsföringen av Ameluz, som säljs av Desitin Pharma AB, till IGM.
 
Konkurrenten har reagerat på att det i en broschyr om Ameluz står påståenden som IGM redan fällt Desitin Pharma för. Bland annat står det att läkemedlets gelformulering i en nanoemulsion ger en ”djup penetration i epidermis”. Det står inte förrän senare i broschyren att detta enbart visats på frisk grishud, och inte på människa. Företaget menar dock att de högt specialiserade dermatologer, som broschyren vänder sig till, förstår att det inte handlar om penetrationsstudier på mänsklig hud.
 
Vidare reagerade konkurrenten på otydliga formuleringar. Det står till exempel att ”nya stabilitetsdata visar på flera fördelar” men inte vad man jämför med. På företagets hemsida finns det också text där det inte heller framgår tydligt att ”Ökad hudpenetration och hög stabilitet med hjälp av en unik nanoemulsion” handlar om djurstudier.  
 
IGM håller med om att påståendet om ökad penetration i epidermis är vilseledande då det först senare i broschyren står att det baseras på djurstudier. Den otydliga jämförelsen är ett avsteg från artikel 4.2 i LER. Användandet av ordet unik på hemisdan är en otillåten överdrift som saknar förankring i SPC, enligt IGM.
 
IGM anser att broschyren och informationen på hemsidan är i strid med artikel 4 och 11 i LER. Eftersom Desitin Pharma inte ändrat formuleringarna efter det förra beslutet (W1383) anser IGM att det är en allvarlig förseelse. Företaget ska därför betala 180 000 kronor i IGM-avgift. 

Försök till friskrivning

0

I underlaget till upphandlingen för pneumokockvaccin har GSK försökt förbättra sitt eget vaccin så till den grad att IGM ålagt företaget det högsta bötesbeloppet.

I upphandlingen hävdar GSK, till skillnad mot vad som står i SPC:n, att Synflorix är godkänd för vaccination inte bara mot invasiv sjukdom och akut otitis media utan också mot lunginflammation, en indikation som dock inte finns i gällande SPC.
Dessutom hävdar GSK att Synflorix skyddar mot en annan serotyp än vaccinet gör enligt SPCn.
Enligt IGM är det inte tillåtet att hävda sådant som det inte finns dokumentation för i SPC. IGM ser inte heller att landstingen i sitt förfrågningsunderlag ställt frågor som skulle förklara varför GSK valt att lämna SPCn.

GSKs förklaringar ser IGM som bortförklaringar. IGM noterar också att GSK redan tidigare fällts för att i ett upphandlingsunderlag om pneumokockvaccin inte följt vad som står i SPC. Kanske ett skäl till att IGM tagit till högsta beloppet, 240 000 kronor.
GSK har överklagat beslutet till NBL.

Fel referens

0

IGM anmärker på att Boehringer Ingelheim i ett brevutskick till läkarkåren om sitt KOL-läkemedel Spiriva skickat med en direktlänk till en pressrelease där läkare berömmer läkemedlet. Så får det inte gå till, konstaterar IGM.

Läkemedelsföretag får inte låta vårdpersonal på det här sättet ta del av marknadsföring av en produkt. Boehringer Ingelheim beklagar att man brustit i sin granskning av utskicket och betalar 90 000 kronor för förseelsen.

Sockerfritt inte bevisat bättre

0

Nordic Drugs har anmält konkurrenten Abcur för att man i sin marknadsföring dragit växlar på att det egna metadonet, Metadon DnE, är sockerfritt och att det såväl minskar risken för dålig tandhälsa som viktuppgång.

 

Detta är enligt konkurrenten vare sig styrkt i någon SPC eller annan dokumentation.

IGM håller med. Han påpekar i sin bedömning att det visserligen är allmänt vedertaget att socker är skadligt för tänderna och påverkar vikten. Men att sockerfritt metadon skulle vara mer ändamålsenligt i det här avseendet än andra metadonlösningar finns det enligt IGM inga bevis för.

Företaget Abcur får betala 90 000 kronor för sina sockerfria jämförelser.