Barn fick tio gånger för hög dos morfin

Barn fick tio gånger för hög dos morfin

Ett barn som vårdades på en barnmedicinsk avdelning på Skånes universitetssjukhus i augusti i år, fick en tio gånger för hög dos av morfin. Orsaken var en förväxling mellan milligram och milliliter.

4 nov 2016, kl 09:00
0

En lex Maria-anmälan upprättades där händelsen bedömdes som att den hade kunnat medföra allvarlig vårdskada.

Det var en ovana att arbeta i läkemedelsmodulen Melior och bristande uppmärksamhet på olika läkemedelskoncentrationer som ledde till misstaget, enligt beskrivningen av ärendet. När misstaget uppdagades vidtogs adekvata åtgärder, skriver Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som avslutat ärendet utan att vidta några ytterligare åtgärder.

Verksamhetsområde barnmedicin inom Skånes universitetssjukhus, ska under detta år införa ett nytt program i patientjournalen för läkemedelshantering anpassat särskilt för barn. Nya rutiner för läkemedelsordinationer beräknas vara implementerade i januari nästa år.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng