Annons

Västra Götaland vill att företag betalar marknadsföringen

Västra Götalandsregionen kommer att spara 45 miljoner kronor då patentet på Zocord går ut den 6 april. Trots det tycker regionen att det generikaföretag som läkemedelskommittén rekommenderar ska betala marknadsföringen av bytet.

17 mar 2003, kl 16:57
0

I början av året skickade Västra Götalandsregionen ut en rabattförfrågan, tillsammans med ett avtalsförslag, till de företag som kan tänkas erbjuda generiskt simvastatin då patentet går ut den 6 april. Förutom en extra rabatt, för att ytterligare pressa priset, vill Västra Götalandsregionen ha täckning för de kostnader bytet till generikum innebär. Beloppet som nämns i avtalet är 100000 kr.


? Det är en schablonmässig uppskattning för de kostnader vi har i samband med ett byte, säger Hans Ekman, läkemedelschef i Västra Götalandsregionen.


Håkan Josephsson, vd på generikaföretaget GEA, tycker att tilltaget är märkligt.


? Det är första gången som någon på detta kreativa sätt har hittat på sådana dumheter. Men det är ju deras uppgift att hitta bästa möjliga pris till sin region.


Enligt Hans Ekman har Västra Götalandsregionen gått ut med förslaget för att förbereda firmorna på diskussionen som kan börja efter den 6 april. Förfrågan har gått till MSD, som innehar patentet för simvastatin (Zocord), samt ett antal generikaföretag.


Den 17 februari besvarade MSD förfrågan genom att skicka ut ett brev där man hävdar sitt patent på simvastatin (se vidstående artikel).



Många bäckar små

Västra Götalandsregionen har en årlig kostnad för simvastatin på drygt 100 miljoner kronor per år. Hans Ekman räknar realistiskt med att spara 45 miljoner. Ställt mot det håller han med om att 100 000 kr inte är mycket pengar.


? Vi har ett ansvar att hushålla med skattebetalarnas pengar så bra som möjligt. Därför vill vi utnyttja den effekt som uppstår om ett företag får en större marknadsandel och kan sänka kostnaderna.


Enligt Christer Reinefelt, inköpsansvarig i Västra Götalandsregionen, är det kostnader för information till förskrivarna om vilken leverantör som regionen rekommenderar, som man vill ha täckning för. Men han går ett steg längre och kallar det för ett marknadsföringsbidrag.


? Det här är ganska vanligt på marknadssidan. Vill man inte släppa till mer rabatt kanske man istället kan släppa till ett marknadsföringsbidrag.



Följsamheten viktigare

De generikaföretag som har fått avtalsförslaget, och som Läkemedelsvärlden har varit i kontakt med, ställer sig tveksamma till Västra Götalandsregionens förslag om kostnadstäckning.


? Jag kan förstå deras tankebakom det men det är ett alldeles nytt sätt att få in en ekonomisk support från ett bolag. Jag har aldrig sett det tidigare, säger Anders Ljungbeck, vd på Ratiopharm.


Anders Ljungbeck ställer hellre några av sina säljare till förfogande för att få ut budskapet och få upp följsamheten.


Kenneth Nyblom, ordförande i Föreningen för generiska läkemedel, FGL, tycker att förfarandet är konstigt.


? Det är ju klart att det här är ett sätt för landstingen att få ut mer pengar av oss, men kalla det då för vad det är. Visst kostar det pengar att gå ut och informera men det görs ju för att spara.


Han tycker inte att 100 000 är någon kostnad när man samtidigt sparar 45 miljoner.