Oriola klarar inte 24-timmarsregeln

 I apotekens nya IT-system skickas numera varje enstaka beställning direkt till distributören.Men det här har Oriolas IT-system problem med. Enstaka beställningar distribueras inte till apoteken utan läggs på hög och går först iväg när en nybeställning kommer in som i sig är på minst tre rader. En begränsning som går stick i stäv med 24-timmarsregeln; […]

8 sep 2011, kl 12:23
0

Annons

 I apotekens nya IT-system skickas numera varje enstaka beställning direkt till distributören.
Men det här har Oriolas IT-system problem med. Enstaka beställningar distribueras inte till apoteken utan läggs på hög och går först iväg när en nybeställning kommer in som i sig är på minst tre rader. En begränsning som går stick i stäv med 24-timmarsregeln; att receptkunder ska fått sitt förskrivna läkemedel inom ett dygn.
– Man får inte använda IT-system som gör att man inte kan uppfylla vissa krav, som till exempel 24-timmarsregeln, kommenterar Bruno Barbieri, inspektör på Läkemedelsverket.

Det är framför allt små apotek med enstaka beställningar som drabbas. Många apotek har hört av sig till Oriola, som nu arbetar på en lösning.
– Fram till dess går det alltid att ringa till vår kundtjänst eller använda vår webbaserade beställningstjänst för att få beställningen snabbare, säger Thomas Gawell, VD på Oriola.
Enligt Lana Karlmark, inspektör på Läkemedelsverket, har verket flera liknande ärenden som man arbetar med.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng