Läkemedelsverket kör upplysning på egen hand

Från och med den 4 januari finns Läkemedels- upplysningen på plats hos
Läkemedelsverket i Uppsala. Men det blir inget samarbete med
Sjukvårdsrådgivningen som tidigare varit på tal.

7 jan 2010, kl 13:36
0

I och med omregleringen av apoteksmarknaden fick Läkemedelsverket i uppdrag att ta över ansvaret för läkemedelsupplysning till allmänheten den 1 juli förra året. Under en övergångsperiod har Apoteket AB skött verksamheten men nu är den alltså på plats i Läkemedelsverkets lokaler i Uppsala.

När regeringen gav uppdraget till Läkemedelsverket föreslog verket själva en lösning där upplysningen skulle skötas tillsammans med Sjukvårdsrådgivningen med nummer 1177. Men något sådant samarbete blir det inte.
– Det var svårt att hitta en gemensam lösning. Ett förslag var att vi skulle ha ett gemensamt nummer och att man genom en knapptryckning skulle komma antingen till Läkemedelsverket eller till Sjukvårdsrådgivningen. Men Sjukvårdsrådgivningens policy är att den som ringer ska få prata med en sjuksköterska på en gång, säger Gert Ragnarsson, direktör för enheten för Tillsyn och vetenskaplig information.

Den nya lösningen blir bra tror han eftersom det handlar om frågor med olika karaktär. Till 1177 ringer man om symptom och till Läkemedelsupplysningen om  läkemedelsfrågor som interaktioner. Men de båda verksamheterna kommer att ha en dialog säger Gert Ragnarsson.

Gruppen på Läkemedelsverket som arbetar med upplysningen består av 13 personer med farmacevtisk utbildning som svarar på telefonsamtal. Alla har erfarenhet från Apotekets AB:s kundcentrum och kapaciteten ligger på 3000 samtal i veckan. Enligt Gert Ragnarsson har de första dagarna har gått bra.
– Vi började med introduktion av nya datasystem och andra praktiska saker men med det på plats rullar det nu på. Vi har ett mål att alla som ringer ska få hjälp inom tre minuter.

Gert Ragnarsson tror att behovet av oberoende information kan komma att öka bland annat på grund av det utbud av receptfria produkter som nu säljs utanför apotek och där personalen inte får komma med rekommendationer. När de nya apoteksaktörerna sedan är på plats gissar han att dessa kommer att erbjuda upplysningstjänster till sina kunder. Därför, menar han, är det svårt att nu veta hur stor efterfrågan på Läkemedelsverkets tjänster kommer att bli.
– Vi får vänta och se. Men planen är att vi ska bygga ut informationen till allmänheten på vår hemsida. Nu när vi tagit över ansvaret för verksamheten är det lättare att få en bild av vilken information som efterfrågas.

Läkemedelsupplysningens nummer är 0771-46 70 10 och är öppen vardagar 08.00 – 17.00.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng