Konsumenter kan själva betygsätta sina läkemedel

Kan man jämföra läkemedel på samma sätt som till exempel blöjor? Ja, menar företaget Cint som har en hemsida som bygger på att medlemmar sänder in sina omdömen om såväl blöjor som läkemedel, omdömen som räknas om till betyg.

23 aug 2001, kl 14:05
0

Annons

INTERNET Cint har en hemsida som om företaget lyckas med sin affärsidé är tänkt att bli ett verktyg för konsumenter ? en konsumentrörelse på nätet. Tanken är att man ska kunna ta del av fler konsumenters erfarenheter och synpunkter än grannens och bekantas när man står i begrepp att anlita en snickare, köpa en mobiltelefon eller vill ha något som lindrar förkylningen.

Webbplatsen har idag drygt 16 000 medlemmar och bygger på att medlemmarna åtar sig att lämna omdömen på ett antal varor eller tjänster varje kvartal. Dessa omdömen lämnas enlig en speciell mall och räknas sedan om till ett betyg.

Betygsatta allergimedel

Än så länge är det bara en läkemedelsgrupp ? allergipreparat som finns utlagd. Men finns det intresse och kommer önskemål om att lägga ut frågeformulär om andra läkemedel ser Eva Mattsson, som var med och startade företaget, inget hinder. Under hösten kommer man troligen att också gå ut med ett frågeformulär om smärtstillande.

? Det är ju en stor grupp och det har kommit önskemål om det.

Vilka varor och tjänster man kategoriserar beror på medlemmarnas önskemål liksom en bedömning av företaget om det kan finnas intresse, säger hon.

? Företag som vi har samarbetsavtal med kan också önska att deras varor ska kategoriseras.

Eftersom man har ett samarbetsavtal med Bringwell har man till exempel lagt upp ett frågeformulär om hälsoprodukter.

Än så länge har dock antalet omdömen om såväl allergipreparaten som hälsoprodukterna varit klent. Bara ett 50-tal medlemmar har hittills haft några åsikter om de listade allergipreparaten.

? Några slutsatser kan man naturligtvis inte dra av det, konstaterar Eva Mattsson. Möjligen kan man ha glädje av de frivilliga kommentarer som en del lämnat. Och hon ser inte något skäl till att man inte ska samla in och ?recensera ?läkemedel på det här sättet.

Personliga synpunkter

Cecilia Bernsten på Socialstyrelsens läkemedelsavdelning har inte några principiella synpunkter mot att man på det här sättet samlar in människors personliga åsikter och erfarenheter av läkemedel.

? Varje patients upplevelse är ju riktig och informationsspridning kan vi inte förhindra.
? Men om vem som helst kunde uttala sig generellt om läkemedel skulle vi ju inte behöva den långa läkar- och apotekarutbildning vi har idag.

Samtidigt konstaterar hon att trenden idag är ett ökat personligt ansvar både som konsument och patient.

? Och Sverige är fortfarande jungfrulig mark vad gäller konsumentrörelser.