Alvedon har inte taggar

Anmäld: GlaxosmithklineAnmälare: AstrazenecaÄrende: PanodilÄrendenr: W885Utgång: FälldAvgift: 80 000 kr

20 apr 2007, kl 13:11
0

I en annons riktad till farmacevtisk personal vill Glaxosmithkline föra fram Panodil som en liten och lättsväljd tablett. Annonsen domineras av en grovt förstorad bild på en jättelik tablett försedd med kaktusliknande taggar. Eftersom marknaden för paracetamol domineras nästan helt av Alvedon och Panodil anser Astrazeneca att annonsen är misskrediterande.
Glaxosmithkline skriver i sitt svaromål att annonsen aldrig varit menad att misskreditera andra produkter. Annonsens avsikt är, menar de, att belysa sväljsvårigheter vid administrering av tabletter i allmänhet. Syftet har heller inte varit att på något sätt jämföra Panodil med andra produkter.
IGM håller dock med Astrazeneca om att annonsen antyder att konkurrenterna är så stora och har sådan taggiga eller åtminstone på annat sätt ruggiga ytor att de är svåra att svälja, något Glaxosmithkline inte visat belägg för. Att Panodil skulle vara särskilt liten jämfört med Alvedon saknar dessutom grund.
Marknadsföringen strider mot artikel 13 och Glaxosmithkline åläggs att betala en avgift på
80 000 kr.