Vanligt med marknadsföring av preparat utanför godkänd indikation

Förskrivning av läkemedel för behandling av sjukdomar utanför godkända
indikationer är vanligt. Ibland är det nödvändigt men det kräver en mer
noggrann uppföljning än vad som finns idag, skriver läkare i
nättidningen PLoS Medicine.

30 okt 2008, kl 16:10
1

Siffror visar på att 21 procent av förskrivningarna av de vanligaste läkemedlen i USA skrivs ut för annat än de är godkända för. För läkemedelsföretagen innebär det en ekonomisk vinst om ett preparat kan användas inom flera områden men det innebär en risk för patienterna.

I en artikel i nättidningen PLoS Medicine skriver författarna Adriane Fugh-Berman vid Georgetown University Medical Center och Douglas Melnick läkare i Kalifornien en analyserande artikel på temat. De menar att det finns många sätt för företagen och deras marknadsförare att kringgå lagen om att inte förespråka vad de kallar ?off-lable use?. 

Ett sätt att gå till väga på är att publicera egna artiklar och posters över studier som inte är vetenskapligt granskade. På så sätt skapar de uppmärksamhet runt nya fördelar med en redan godkänd produkt. Ett annat sätt är när läkemedelskonsulenter och säljare tar upp effekter av ett läkemedel som det inte är godkänt för. Det är inte tillåtet i USA men författarna menar på att det är vanligt förekommande.

?I vissa fall kan användning inom nya indikationer av ett läkemedel, innan godkännande vara nödvändig men det krävs att förskrivare och användare är medvetna om det.?, skriver författarna. De efterlyser också ett bättre monitoreringssystem för när och i vilken omfattning sådan förskrivning sker.

Ett exempel är när läkemedel skrivs ut till barn eller gravida som inte funnits med alls i kliniska prövningar. Ett annat fenomen är då läkemedel som är ämnade för korttidsbruk skrivs ut under en längre tid. I USA har flera liknande fall uppmärksammats, bland annat med smärtstillande preparatet Duract (bromfenac) som orsakade leversvikt efter felaktig långtidsanvändning. Preparatet tog sedan bort från marknaden helt.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Bästa läkemedelsvärlden om ni hade länkat med titeln i stället för tidningen hade ni vunnit i precision på det, rankat bättre och högre genom den precisionen. Samt inte minst gjort det betydligt mycket enklare för oss eftersläntrare att hitta artikeln 10 år senare.

    Varför ha en tidning i länktexten och inte vad tidningen skriver, dvs artikelns namn? Det är just artikeln som angör ämnet men hela tidningen gör det inte.
    Artikeln heter: Off-Label Promotion, On-Target Sales och återfinns på url
    http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0050210

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng