Studenter vill lära sig kommunicera

Studenter på farmacetutbildningarna känner sig dåligt förberedda för kundmöten på apotek. Det visar en enkät från Sveriges Farmaceuter.

1 nov 2013, kl 09:31
1

Marcus Wanselius,Studetsektionen Sveriges Farmaceuter.

En stor del av receptarie- och apotekarstudenter börjar jobba på apotek efter avslutad utbildning där kundmöten och förmågan att ge korrekt information till patienter en viktig uppgift. Men många studenter känner sig oförberedda på hur de ska kommunicera sin kunskap enligt en enkät som Sveriges Farmaceuter har gjort.

Under slutet av våren gick en mejlankät ut till 650 av förbundets studentmedlemmar över hela landet. Frågorna berörde olika delar av utbildningen och praktiken och runt 25 procent har svarat.
– Omkring hälften av de som svarat uppger att de kommunikationsövningar som ingår i utbildningen inte är tillräckliga. Många lyfte också upp behovet av fler kurser som innehåller kommunikationsträning i sina fritextsvar, säger Marcus Wanselius, ordförande i förbundets studentsektion.

Han läser själv till apotekare vid Uppsala universitet och ska snart ut på praktik. Han hade gärna haft mer träning på just kommunikation innan dess.
– Jag hade gärna varit mer förberedd. Som farmaceut är det viktigt att kunna förmedla informationen. Det spelar ingen roll om en person har fått ett läkemedel med sig om den inte vet hur den ska ta det och det behöver vi se till, säger han.

Även på apoteken tycker man att farmaceutstudenterna borde träna mer på kommunikation.
– Som farmaceut vill man gärna förmedla all den kunskap man har, men det är viktigt att det sker på rätt sätt. Att attackera kunden med fakta utan att ta reda på vad de vet blir bara fel, man behöver lära sig att ställa rätt frågor och försäkra sig om att kunden är införstådd med behandlingen. Alla kunder är olika och vi måste försöka förstå varje kunds behov. En del är oerhört väl pålästa och andra har inga kunskaper. Det gäller både vid receptexpedition och inte minst i egenvården, säger Carin Svensson, farmacichef på Kronans Droghandel.

Sverige skiljer sig från många andra länder vad det gäller att öva på kundmöten och i andra länder läggs mer tid på att träna på det under utbildningen.
– I till exempel Finland och Holland har man en mycket mer omfattande kommunikationsträning inför de första kundmötena bland annat genom rollspel. Apoteken blir en allt större arbetsmarknad för farmaceuter och då behövs den här träningen. Men även för de som ska arbeta inom sjukvården är det väldigt viktigt att kunna hantera patientkommunikation, säger Marcus Wanselius som hoppas landets lärosäten tar till sig av studenternas önskemål.

Enkäten till studenterna har också tagit upp frågor som rör praktiken och krav och nivåer på språk på utbildningarna. Resultaten kommer att presentera senare under hösten.

 

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Jag sitter i Riyhad och har just kommit från Doha i Qatar o önskar kontakt med den som skulle kunna arrangera utbildning för personer redo att arbeta i Qatar och Saudi . vi arbetar med en grupp svenska företag med att sälja svensk sjukvård och sjukhus och det är otroligt intressanta arbetsuppgifter som nu kommer att presenteras i närtid. Meddela kontakt person.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng