Pressklipp – En procent är för lite

En procent är för lite (NY TEKNIK) Trots att det inte är ett halvår kvar till valet lyser forskningens villkor i stort sett med sin frånvaro i debatten, anser rektorn vid Karolinska Institutet, Harriet Wallberg-Henriksson. Med hopp om att sätta fart på den, efterlyser hon i sitt inlägg att politikerna diskuterar nya finansieringssätt för forskningen, […]

26 apr 2006, kl 11:56
0

En procent är för lite
(NY TEKNIK)
Trots att det inte är ett halvår kvar till valet lyser forskningens villkor i stort sett med sin frånvaro i debatten, anser rektorn vid Karolinska Institutet, Harriet Wallberg-Henriksson. Med hopp om att sätta fart på den, efterlyser hon i sitt inlägg att politikerna diskuterar nya finansieringssätt för forskningen, till exempel från lotterier och en del av vinsten från Svenska Spel. Idag pumpas vinsten från spelmonopolet på cirka 4,5 miljarder in i idrotten och olika ungdomsverksamheter. En del av den vinsten skulle kanske kunna satsas på forskning? Regeringen har lovat att den offentliga finansieringen ska öka till en procent av BNP. Det räcker inte menar Harriet Wallberg-Henriksson.

Kunnig överblick
(FARMACEUTEN)
För att kunna manövrera sig fram i det oöverskådliga utbudet av hälsobefrämjande, lindrande och botande preparat och behandlingar, ropar brukarna efter kunnig rådgivning. Det ropet bör farmacevterna lyssna till. Här finns en möjlighet att utveckla yrket och apoteken. Det menar forskaren Lene Hauge Jeppesen som intervjuas med anledning av sin undersökning ?Sundhet och medicin ur ett brukarperspektiv?. I sin undersökning fann hon att brukarna idag har dålig tilltro till läkarna, som man anser vara för påverkade av läkemedelsindustrin, medan man inte misstänker apotekare för samma påverkan.

Euromedicin fick kritik
(FARMACI)
Fogderetten i Århus gjorde tummen ned för postorderfirman Euromedicins marknadsföring i vilken man hävdat att kunderna genom att använda firman slipper apotekens långa köer och väntetider. Enligt domstolen har företagets påståenden om de danska apoteken varit så nedsättande att reklamen strider mot marknadsföringslagen. Enligt den får man inte göra reklam om sin egen verksamhet genom att tala nedsättande om andra.