Annons

Pfizer till motattack om Champix

Pfizer satsar nu på en stor informationskampanj i
USA om de positiva egenskaperna med rökavvänjningsmedlet Champix. Kampanjen är
ett svar på förra veckans alarmerande rapport om medlets biverkningar.

30 maj 2008, kl 12:50
0

Igår körde Pfizer helsidesannonser i de fem
största amerikanska morgontidningarna, rapporterar nyhetsbyrån Bloombergs.
Annonserna bestod av ett brev från företagets medicinska chef, Joe Feczko, där
han beskriver farorna med att röka och fördelarna med Champix (vareniklin) men också vilka eventuella biverkningar patienter ska vara uppmärksamma på.

I förra veckan släpptes en oberoende sammanfattning som visade att
Champix, som heter Chantix i USA, hade rekordmånga inrapporterade allvarliga
biverkningar till det amerikanska biverkningsregistret. Bland annat rapporterades
det om ett antal fall där personer varit involverade i bilolyckor på grund av tillfällig
medvetandeförlust. Även synförlust, diabetes och hjärtarytmier fanns med i
rapporterna. Innan rapporten kom beräknade finansanalytiker att Champix skulle sälja för 1,1 miljarder i år, efter rapporten är föväntningarna 40 procent lägre.

Rökavvänjningsmedlet har sedan tidigare omgärdats
av problem. I både USA och Europa har det lagts till varningar om psykiatriska
biverkningar i produktresuméerna, särskilt då depression och
självmordsbenägenhet. Efter rapporten som släpptes förra veckan gör nu både FDA
och EMEA nya genomgångar av biverkningsregistren för att utvärdera läkemedlets
säkerhet.

Men parallellt med detta kör alltså Pfizer en
informations- och reklamkampanj i USA.  I
kampanjen ingår också, förutom dagstidningsannonserna, att företaget skickar
brev till 300 000 läkare i USA. I juni kommer amerikanska folket nås av TV-reklam
om hur viktigt det är att sluta röka, i dessa filmer kommer dock inte Champix
nämnas. Dessutom planerar företaget att skicka in debattartiklar till tidningar
som ska reda ut det som företaget anser vara missförstånd kring läkemedlets
säkerhet och effektivitet.