Omega-3 minskar inte inflammation

Ny forskning visar att det inte finns några belägg för att omega-3
tillskott minskar inflammationen hos personer med förhöjd risk för
diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Däremot minskar vegetabiliska omega-6
fetter inflammation i kroppen.

15 sep 2011, kl 12:41
0

Det har tidigare ansetts att vegetabiliska omega-3 fetter i kosten ökar inflammation medan omega-3 fetter från fisk har antiinflammatoriska egenskaper. Nu visar en avhandling från Uppsala universitet att den uppfattningen är delvis felaktig.

Avhandlingen visade att höga blodnivåer av linolsyra, som är den vanligaste omega-6 fettsyran, kunde kopplas till en lägre inflammation, medan höga nivåer av omega-3 fetter i blodet inte minskade inflammationen i kroppen. När personer med bukfetma som fick äta en solrosoljebaserad kost med mycket linolsyra kunde man se vissa tecken på minskad inflammation jämfört med personer som åt en smörbaserad kost bestående av mycket mättat fett.

– Mot förväntan sågs däremot inga antiinflammatoriska effekter efter behandling med omega-3 tillskott hos personer med förhöjd diabetesrisk. En möjlig förklaring kan vara att omega-3 dosen var för låg, eller att eventuella antiinflammatoriska effekter av omega-3 är svagare än man tidigare trott. Överlag hade olika typer av fetter i maten endast måttliga effekter på inflammation, säger Helena Bjernmo, som står bakom avhandlingen, i ett pressmeddelande.

Avhandlingen inkluderar befolkningsstudier och kontrollerade behandlingsstudier.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng