Mobilen blir den nya rådgivaren

Undrar du vad du ska göra åt din oroliga mage? Kolla mobilen. Flera företag har sett möjligheter i det faktum att många använder sina mobiltelefoner för att söka information. Med applikationer eller sms-tjänster hoppas man kunna stilla kundernas vetgirighet. Ett exempel är företaget Scandinavian Outcomes som utvecklat en egenvårdsguide där man i mobilen kan få […]

2 jun 2010, kl 17:54
0

Undrar du vad du ska göra åt din oroliga mage? Kolla mobilen. Flera företag har sett möjligheter i det faktum att många använder sina mobiltelefoner för att söka information. Med applikationer eller sms-tjänster hoppas man kunna stilla kundernas vetgirighet.

Ett exempel är företaget Scandinavian Outcomes som utvecklat en egenvårdsguide där man i mobilen kan få tips om behandlingar. Tanken är att användaren ska kunna knappa in ett problem som till exempel huvudvärk och få både tips om både icke-farmakologisk behandling följt av råd om vilka receptfria läkemedel som kan användas. Går du sedan in på prisjakt.se kan du se var det billigaste alternativet finns att köpa.

På apotekskedjorna vill man inte vara sämre och Apoteket AB är en av de som hakat på mobiltrenden. I maj lanserade de sin tjänst Pollenkoll för iPhone utvecklad av företaget Doberman. Tjänsten ger uppdaterade rapporter om pollensituationen och tips på läkemedelsbehandling. Om andra än iPhone-ägare kommer kunna ta del av den är inte klart.
– Men vi kommer att få se mer av liknande tjänster eftersom både hälsa och digitala verktyg är växande trender, säger Elin Ankerblad på Doberman.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng