Kunder på landsbygden får vänta längre på sina läkemedel

Apotekets centralisering av skickningar till distansapoteken har i många fall lett till längre väntetider för de kunder som lämnar in sina recept hos apoteksombud.

22 apr 2004, kl 12:06
0

Införandet av så kallade distansapotek, som bland annat ombesörjer många av leveranserna av läkemedel till apoteksombuden i landet, är enligt Apotekets ledning en viktig del i företagets framtidsstrategi.
Skickningarna till ombuden, som tidigare ofta sköttes från apotek i närheten, sker nu i många fall från de nya distansapoteken i Falun, Hässleholm, Sollefteå och Boden. Syftet med detta är främst att avlasta och frigöra tid för apotekspersonalen, som ska kunna korta köerna och ägna mer tid åt kunderna.

Försämring av service

Vinnare är alltså personalen på orter med apotek som tidigare färdigställde läkemedel till ombud, och indirekt deras kunder via kortare kötider och/eller bättre kundbesök.
För många kunder på glesbygden, som har långt till närmaste apotek och därför lämnar in sina recept hos apoteksombud, har dock det nya systemet i praktiken inneburit en försämring av service och tillgänglighet.
Invånarna i Ösmo och Sorunda i Södermanland kunde till exempel tidigare lämna in sina recept hos sina respektive apoteksombud och hämta medicinen dagen därpå. Recepten skickades med buss till apoteket i Nynäshamn där medicinen iordningställdes och skickades tillbaka med bussen samma eller nästa dag.

Till Ösmo via Kalmar och Falun

Nu tar det istället två eller i vissa fall tre dagar innan läkemedlen kan hämtas hos apoteksombuden. Recepten skickas först till Kalmar för att kontrolleras och överförs sedan elektroniskt till distansapoteket i Falun som levererar medicinen till apoteksombuden.
? Kunderna är inte så glada att behöva vänta två dagar på sin medicin när de är vana vid en dag, det märker vi som sitter i kassan. Men vi kan ju inte göra någonting åt det, säger Anette Dahl, apoteksansvarig på Ica i Ösmo till tidningen Nynäshamnsposten.
För att möta problemet har vårdcentralen på orten i större utsträckning försetts med så kallade jourdoser av vissa läkemedel.
Till apoteksombudet i Byxelkrok på norra Öland tar det också numera ?i bästa fall? två dagar att få receptbelagda läkemedel från distansapoteket i Hässleholm. Tidigare, när leveranserna kom från Borgholm, tog det en dag.
? Många kunder, och även läkarna här uppe, har reagerat negativt. Ingen är glad för det här. Dessutom var det en hel del strul i början då det tog ännu längre tid, säger Gerd Olsson på Ica Byxelkrokshallen.

?Bra servicenivå?

Enligt Michael Camitz, chef för Apotekets distansapotek, var ambitionen från Apoteket centralt även tidigare leverans inom två dagar, precis som idag.
? Men lokalt tilläts ombuden tillämpa generösare villkor, vilket man ofta också gjorde. Därför har det i praktiken blivit längre väntetider på många håll nu. Men hos vissa apoteksombud har väntetiderna tvärtom blivit kortare än tidigare, även om det är vanligare att det blivit längre väntetider.
? Man hade tidigare skiftande rutiner för leveranserna och det var inte kvalitetssäkrat fullt ut. Att skickningarna nu går via distansapoteken ska ses som en standardisering och kvalitetssäkring. Leverans inom 48 timmar måste ses som en mycket bra servicenivå om man jämför med exempelvis olika typer av postorder, säger Michael Camitz.
Han betonar att Apoteket snart kommer att sjösätta ett mer differentierat serviceutbud för uthämtning av receptläkemedel än dagens (se LMV 1-2/04).