Hälsokost-boom i USA:Naturmedel ny kassakossa för läkemedelsindustrin

Försäljningen av naturläkemedel ökar kraftigt i USA. Nu satsar även flera etablerade läkemedelsföretag på den lönande branschen.

4 jul 2002, kl 07:18
0

Konsumenter i USA spenderade mer än 96 miljarder kr på naturmedel förra året. Det är nästan dubbelt så mycket som 1994 och försäljningen fortsätter att öka med mer än 10 procent varje år.
Vad ligger bakom denna plötsliga renässans för örtmediciner som funnits i tusentals år? I botten ligger en önskan hos alla åldrande 40-talister att försöka ta kontroll över sitt medicinska öde. Det hävdar författarna till en artikel om hälsokost-boomen i USA i Time Business (1998;152).  ?Konventionella läkemedel upplevs som kemiska och onaturliga och sjukvården som allt mer byråkratisk. Det gör att lättillgängliga örter och andra komplement verkar allt mer attraktiva?, skriver författarna.
De storsäljande preparaten i USA är ginko biloba som närmare 11 miljoner amerikaner tar regelbundet mot dåligt minne följt av johannesört mot depression som prövades av 7,5 miljoner och echinacea mot förkylning av 7, 3 miljoner.


Vill vara med
Andelen amerikaner som prövar örtläkemedel kan väntas öka ännu mer nu när flera stora läkemedelsföretag ger sig in på naturmedelsområdet. Pålitliga varunamn som Bayers One-A-Day och välkända företag som Warner-Lambert och Whitehall-Robins Healthcare enheten av American Home Products lanserar alla örter i nya glättade förpackningar. Även SmithKline Beecham testade naturmedel på några ställen i USA förra sommaren.
Invasionen av läkemedelsföretag på hälsokostmarknaden kan på lång sikt leda till en ökad standardisering av naturmedlen och fler krav på kontrollerade studier. Det kan också bidra till att ge naturmedlen en mer seriös prägel. Men under tiden kan den ökade konkurrensen leda till sänkta krav och sämre kvalitet på naturprodukterna.
Nykomlingarnas kampanjer visar att naturmedelsföretagen har anledning att känna sig hotade Bayer och Whitehall-Robins spenderar totalt 600 miljoner kr för att lansera nya örtläkemedel. I marknadsföringen försöker man vara tydligare i budskapet om vad medlen skall användas för. Bayer valde att inte använda örter i namnen på sina nya piller utan använde i stället beteckningar som Förkylnings Tider, Minne och Koncentration.
Till skillnad mot läkemedel kan de flesta örtextrakt inte patenteras. Det gör att företagen blir mindre intresserade av att satsa pengar på studier av medlen. Det gör att det finns massor av produkter på marknaden som man vet rätt lite om.


Läkarna mer positiva
 Att intresset för naturmedel ökar i USA märks även på att amerikaner i allt större utsträckning vänder sig till den komplementära medicinen. Det visar en artikel i JAMA förra året. De flitigaste användarna är högutbildade kvinnor och många besök görs i förebyggande syfte. Anledningen till att kvinnorna valde denna form av medicinering var hos 42 procent upplevd ohälsa ? ofta rygg-nackproblem, ångest, ledbesvär och huvudvärk. De övriga vidtog alternativa åtgärder i förebyggande syfte. Totalt hade 40 procent av alla amerikaner prövat komplementär medicin.
När efterfrågan ökar lär sig den medicinska professionen gradvis ? och ibland motsträvigt ? mer om för- och nackdelar hos naturläkemedlen. Mer än 50 procent av medicinska högskolor i USA har idag kurser i okonventionell medicin som homeopati och akupunktur.


Sverige följer efter
Även i Sverige finns ett allt större intresse för naturläkemedel. 40 procent av svenska folket använder naturläkemedel någon gång per år och 10 procent använder det dagligen enligt en undersökning från Apoteket AB. Den preliminära försäljningen för 1998 uppskattar Hälsokostrådet kommer att ligga på 2,4 miljarder kr, vilket kan jämföras med försäljningen för 1990 som var 1,3 miljarder.
Åke Färnlöf, ordförande i Hälsokostrådet, tror att vi kommer att få se en liknande utveckling som i USA där stora läkemedelsföretag satsar på alternativ medicin även om vi ännu inte kommit lika långt.
? Jag har märkt ett ökande intresse från etablerade läkemedelsföretag och även från läkarkåren för olika kurser och temadagar om naturmedel, säger han.
Av de etablerade läkemedelsföretagen i Sverige är det hittills bara Boehringer Ingelheim som satsar både på traditionella läkemedel och naturmedel.