Annons

EU-omröstning om läkemedelsinformation klar

På tisdagen röstade Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och
livsmedelssäkerhet ja till förslag om förändringar i lagstiftningen om
hur allmänheten får informeras om receptbelagda läkemedel.

28 sep 2010, kl 17:50
0

Det har varit en långdragen process att driva den del av det så kallade pharmapaketet som handlar om hur de europeiska medborgarna ska få information om receptbelagda läkemedel framåt. Syftet är att medborgarnas tillgång till information och företagens möjligheter att informera ska var lika inom hela EU, något som idag ser väldigt olika ut. I och med dagens omröstning i utskottet där 54 röstade för, en mot och tre lade ner sina röster har det tagits en bra bit fram.

Christofer Fjellner, Moderaternas representant i partigruppen EPP i Europaparlamentet har varit rapportör i frågan och ligger bakom de formuleringar som nu röstats igenom och är nöjd.
– Om någon sagt till mig för ett år sedan att förslaget skulle få ett så stort stöd så hade jag inte trott dem, då var det en stor oenighet i frågan, säger han.

Frågan om läkemedelsinformation till allmänheten har varit kontroversiell eftersom de av EU-kommissionen föreslagna lagändringarna för många EU-länder innebär en ökad möjlighet för läkemedelsföretag att sprida information. I till exempel Belgien är det idag inte tillåtet för ett läkemedelsföretag att svara på frågor från en enskild person. I länder som Sverige och Danmark finns system som Fass, som bygger på information från företagen och som finns tillgängligt för alla.

Kritiken mot lagändringarna har bland annat byggt på rädslan för att ge företagen för stort inflytande och farhågor att just Fass skulle förbjudas har funnits.
– Min upplevelse är att vi nu inte bara har säkrat Fass utan att Sveriges förhållningssätt blir en förebild för resten av Europa. Det tidigare förslaget från EU-kommissionen utgick från krav från läkemedelsindustrin att kunna informera om sina produkter. Det omarbetade versionen utgår från patienternas rättighet att få kvalitetssäkrad information, säger Christofer Fjellner.

I förslaget drar man en skarp gräns mellan vad som kallas pull, det vill säga information som allmänheten själv söker reda på eller ber om, och push i form av reklam från företagen. Det innebär att reklam för receptbelagda läkemedel i tv, radio och tidningar riktade mot allmänheten inte kommer att vara tillåten.
– Nästa steg är att ministerrådet ska ta upp frågan och de har hittills dragit benen efter sig, men jag tycker mig ha sett att det inkommande ungerska ordförandeskapet har en annan mer positiv attityd, säger Christofer Fjellner.

Efter att förslaget godkänts av ministerrådet ska EU-kommissionen fatta ett beslut, en process som totalt kan ta omkring två år.