Annons

Om att se sig själv som religiös

8 jan 2014, kl 15:19
0

Petra Hedbom
Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

Om bloggen

Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

Läkemedelsföretagens närvaro i sociala medier har präglats av en långsam entré och ett minst sagt avvaktande förhållningssätt. Inte konstigt med tanke på de regelverk som gäller för hur information får spridas. Den kortfattade och snabbfotade stil som gäller i kanalerna rimmar illa med rigida kontrollsystem och kvadrupelgranskande av minsta text som släpps fri.

Men hur bra kontroll man än har på sina egna konton har den snabba informationsspridningen andra konsekvenser. Det var nog fler än Medivir som fick ett uppvaknande nu i december. Det hela började i mars förra året när en deltagare vid en forskningskonferens via sitt Twitterkonto postade ett resultat från en av Medivirs fas II-studier. Det handlade om interimdata som inte ansågs vara av vare sig avgörande eller känslig karaktär. Men när det spreds på Twitter blev konsekvensen att Medivirs aktiekurs började stiga i väldig fart, så mycket att Stockholmsbörsen tillfälligt stoppade handeln.

Tre timmar efter Twitterkommentaren gick Medivir själva ut och publicerade resultaten. För sent, konstaterar disciplinnämnden vid Stockholmsbörsen och utdömde ett vite. Även om informationen i sig inte var avgörande så innebar sättet det spreds på en viss turbulens på börsen. Det var alltså forumet som blev själva budskapet. Till priset av 384 000 kronor.

Ett alltför avvaktande beteende kan dessutom ha andra baksidor. Flera storföretag har förvånade fått se sina namn upptagna. När Pfizer skulle ge sig ut på Twitter 2009, upptäcktes att kontot @Pfizer redan fanns. Från det skickades det ut tweets, i och för sig om företaget, men av mindre positiva karaktär. Istället startades kontot @Pfizer_news. Johnson & Johnson har till exempel flera konton som @JNJNews och @JNJCares. Men det mest uppenbara, @JNJ, är taget av person i Tyskland som främst skriver religiösa inlägg. För Pfizers del löste det sig när personen bakom det första kontot tröttnade och i höstas kunde Pfizer ta över det.

Det ligger i de sociala mediernas natur att de inte går att kontrollera och kommer knappast att gå att förbjuda konferensdeltagare att knappra på sina telefoner. Om lösningen blir att alltid släppa officiella pressmeddelanden först, oavsett informationens dignitet, eller se till att företagens kommunikationsavdelningar har stenkoll på de sociala medierna och sitter beredda, återstår att se.

Klart är att de måste kombinera den avvaktande attityden med ett blixtsnabbt agerande.

 

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här