Utbyte av statiner kan utsätta patienter för biverkningar

Terapeutiska utbytesprogram, initierade på sjukhus för att spara pengar, kan gå snett när det gäller statiner. Vissa statiner interagerar nämligen svårt med andra läkemedel, speciellt kalciumantagonister. Generella utbytesprogram kan därför öka risken för biverkningar hävdade forskare på den amerikanska hjärtläkarkongressen nyligen.

8 apr 2003, kl 14:49
0

Vid den årliga kongressen som anordnas av den amerikanska hjärtläkarorganisationen American College of Cardiology, ACC, redovisade Peter Dumo, farmaciedoktor resultaten från en studie i vilken 1,472 inlagda patienter på Harper University Hospital i Detroit ingick. Alla patienter stod på en statin i kombination med något annat läkemedel.

Av 744 patienter som behandlades efter att sjukhuset beslutat om utbytesprogrammet, det vill säga möjlighet att byta till en statin i samma grupp, utsattes 128 patienter för risken att råka ut för milda till allvarliga interaktioner som ett resultat av bytet, medan 59 av 728 patienter som varit inlagda på sjukhuset innan det generella utbytesprogrammet infördes utsatts för risken.
Innan man införde utbytesprogrammet var cirka 1,6 procent av patienterna utsatta för eventuella interaktioner på grund av utbyte av statin, enligt forskaren. Efter att utbytesprogrammet infördes var 16,4 av patienterna exponerade för risken med interaktioner, speciellt med kalciumantagonister, och speciellt med substansen diltiazem.

Forskaren framhöll att biverkningarna var potentiella, och att det behövs bättre studier för att fastställa de exakta interaktionerna mellan statiner och andra läkemedel.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng