Upplysningen ska bredda sig

Läkemedelsverkets läkemedelsupplysning, LMU, tar i snitt emot närmare 3 000 samtal i veckan. Tjänsten togs över från Apoteket AB i vintras och under våren gjorde myndigheten en mindre utvärdering av samtalen. En första reflektion de gjort är att majoriteten av samtalen handlar om receptbelagda läkemedel.Under hösten planerar Läkemedelsverket att genomföra ett pilotprojekt där kontaktinformation till LMU […]

7 sep 2010, kl 16:00
0

Läkemedelsverkets läkemedelsupplysning, LMU, tar i snitt emot närmare 3 000 samtal i veckan. Tjänsten togs över från Apoteket AB i vintras och under våren gjorde myndigheten en mindre utvärdering av samtalen. En första reflektion de gjort är att majoriteten av samtalen handlar om receptbelagda läkemedel.
Under hösten planerar Läkemedelsverket att genomföra ett pilotprojekt där kontaktinformation till LMU finns i direkt anslutning till de receptfria läkemedel som säljs i allmänna butiker.
– Vi vet inte om det är få samtal om de receptfria läkemedlen för att folk inte har så mycket frågor eller för att de inte känner till oss. Det här är ett sätt för oss att se om samtalen ökar om vi blir mer kända, säger Gert Ragnarsson, direktör på Läkemedelsverket.

Anledningen till att de bara börjar marknadsföra i liten skala är att de inte vill riskera att få långa telefonköer om det visar sig att intresset blir stort. Men ökar efterfrågan är myndigheten beredd på att förstärka läkemedelsupplysningen ytterligare. Läkemedelsupplysningen planerar också att utöka sina öppettider till klockan åtta på kvällen från preliminärt den första november.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng