Annons

Kritik från många håll mot reklamförbud till patienter

Läkemedelsindustriföreningen, Lif, kritiserar promemorian ?Formerna för den framtida läkemedelsreklamen? för att man övertolkat begreppet allmänhet. Andra anser istället att arbetsgruppen borde lagt mer specifika förslag på vad som ska gälla vid marknadsföring av läkemedel.

18 okt 2004, kl 16:11
0

Arbetsgruppen på Socialdepartementets förslag innebär att EU-direktivets förbud mot marknadsföring för receptbelagda läkemedel riktad mot allmänheten införlivas i den svenska lagstiftningen, och att Läkemedelsverket blir den myndighet som ser till att reglerna efterlevs.
Om detta har remissinstanserna i stort sett inga synpunkter.

Behövs inte

Däremot hävdar näringslivets organisationer att de speciella föreskrifter som Läkemedelsverket ska utfärda enligt förslaget inte behövs. Liksom Torsten Brink vid Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, anser de att det självreglerande system Sverige har med branschens egna granskningsinstanser, IGM och NBL, uppfyller direktivets krav.

Lif kritiserar i sitt remissvar främst promemorian för att man inte avgränsat vad som anses med allmänheten. Organisationen anser till exempel att ?en person med långvarig kronisk sjukdom i informationshänseende inte är att jämställa med allmänheten. Ej heller torde en sammanslutning av patienter vara det?, skriver man.
Lif tolkar förslaget som att arbetsgruppen breddar den grupp som industrin inte får marknadsföra sig mot istället för att, som Lif anser att man borde ha gjort, minimerat den. En sådan tolkning av direktivet hade varit möjlig hävdar Lif, som för övrigt menar att lagen, även om den är nödvändig, är ett resultat av en svunnen tid.

Liknande synpunkter framförs i remissvaren från handikappförbunden.

? Vi tycker det är bra att den här reklamen är reglerad, men vi vill veta vad som finns på banan. Som handikapporganisation vill vi ha samma information som den läkarna får, säger Gunnel Köhler, ombudsman på Svenska Psoriasisförbundet.

Oskarp gränsdragning

Flera remissinstanser kritiserar att man inte preciserat vad man menar med marknadsföring och om man till exempel ser någon skillnad mellan kommersiell och ickekommersiell sådan. Utredarna har nöjt sig med att konstatera att gränsen är oskarp och får bedömas från fall till fall.

Utredningsgruppen får kritik av landstingen för att den inte föreslår att reklam till förskrivare ska innehålla uppgifter
om priset. Läkemedelsförmånsnämnden, LFN, vill att man överväger om det inte krävs en föreskrift som tvingar företagen att i sin marknadsföring ta med eventuella villkor som är förknippade med förskrivningen.