Fem frågor till Shvan Mayi, prisbelönt apotekare
”Glad att utmärkelsen satt fokus på problemet”
Schvan Mayi.

”Glad att utmärkelsen satt fokus på problemet”

Vi talade med Shvan Mayi om vad som hänt sedan han fick pris för en apotekarinsats mot felmedicinering.

27 jan 2023, kl 11:30
0

I höstas fick apotekaren Shvan Mayi Apotekarsocietetens pris för ”Bästa kundinsats på apotek”. I sitt jobb på ett apotek i Uppsala hade han upptäckt att en kund hade en potentiellt farlig felmedicinering. Kunden hade recept på tre olika varianter (två läkemedel, det ena i två olika styrkor) av blodförtunnande läkemedel från olika läkare. Kunden hade fortsatt att medicinera med de två han hade fått först och var helt omedveten om det senaste receptet.

Shvan Mayi förstod att något var fel. Efter två timmars försök att komma i kontakt med vården lyckades han reda ut problemet som berodde på att kunden inte uppfattat läkarens information om att ändra medicineringen.

Läkemedelsvärlden kontaktade Shvan Mayi för att höra vad som hänt sedan han fick priset.

Vad var det bästa med att du fick utmärkelsen?

– Det som jag är gladast för är att det har skapat mycket uppmärksamhet och diskussion kring riskerna för felmedicinering, särskilt för äldre personer med många läkemedel. Bland annat har Upsala Nya Tidning intervjuat mig om dessa frågor med anledning av priset. Det är också många kunder, kollegor och läkare som gratulerar mig och diskuterar hur viktigt det är att försöka minska de här riskerna.

Och hur kan man minska dem?

– Både vården och apoteken har ansvar att arbeta för en säkrare läkemedelsanvändning. Alla kan göra mer. Och det är viktigt med en bra dialog mellan vård och apotek. Det har vi här hos oss och det underlättar mycket.

Vilka förbättringar skulle du vilja se från vårdens sida?

– Det är självklart viktigt att läkare som förskriver läkemedel till patienter som har många mediciner har koll på vilka recept patienten har. Men det räcker inte. Man måste också ta sig tid och tålamod att försäkra sig om att patienten uppfattat och förstått vilka läkemedel som ska tas och hur.

– Något annat som är viktigt är att det är enkelt för apoteket att komma i kontakt med förskrivaren om det ändå upptäcks någon oklarhet när patienten ska hämta ut sin medicin. Särskilt privata vårdmottagningar är ofta svåra att komma i kontakt med, det vore jättebra om det blev lättare för apoteken att komma i kontakt även med dem.

Och vad kan ni på apoteken göra bättre?

– Vi skulle kunna göra ännu mer av det vi redan gör. Det gäller att alltid ta tag i saken när man upptäcker något som kan vara en risk för felmedicinering. Man måste våga fråga hur kunden använder sina läkemedel och vilken information vården gett. Ställ öppna frågor som ger utförligare svar, inte bara ja- och nej-frågor. Och våga gå vidare och kontakta förskrivaren om det verkar finnas ett problem.

– Det är också viktigt att alltid försöka säkerställa att kunden förstått vilka läkemedel som ska tas och hur. När farmaceuten misstänker att kunden lätt skulle kunna förväxla läkemedlen är det bra att förtydliga genom att visa förpackningarna.

– Visst kan det kännas svårt att ta sig tid för detta om det är många kunder som väntar och man känner sig stressad. Men det är viktigt. Patientsäkerheten kommer i första hand, det är därför vi är där.

Finns det något mer som du skulle önska?

– Ja, att både läkare och farmaceuter försöker se till att inaktuella recept blir makulerade. Och så skulle jag önska att införandet av Nationella läkemedelslistan gick snabbare, i stället för att fördröjas ytterligare. Med den kommer apoteket, vården och patienten ha samma samlade information om patientens alla förskrivna läkemedel. Det kan bli en viktig hjälp för att minska felen.