Första chatten via Fass.se igång

För tre veckor sedan körde MSD igång sin chatt på Fass.se, där
läkemedelsföretaget förmedlar information om sina läkemedel till den
som frågar. Företaget är det första som utnyttjar Fass plattform för
den digitala kundtjänsten.

7 apr 2008, kl 11:57
0

Istället för att behöva vänta på ett mejlsvar eller stå i telefonkö är det nu möjligt att få svar direkt på en läkemedelsfundering genom att chatta med företaget bakom läkemedlet via Fass.se. Än så länge är det dock bara MSD som har nappat på idén fullt ut.
– Men några till är på gång, säger Per Manell på Läkemedelsindustriföreningen, Lif.

Under de cirka tre veckor som MSD:s chatt har varit aktiv har totalt 60 läkare, farmacevter, patienter och anhöriga utnyttjat tjänsten.
– Men mest har det handlat om ?busklickningar?. Hittills har vi haft ett tiotal chattar där vi har ?samtalat? med kund och levererat någon form av läkemedelsinformation, säger Patrik Liljegren på MSD.

Han berättar att chatten fortfarande befinner sig på försöksstadiet och att kunderna måste få tid att vänja sig vid möjligheten. De flesta frågor har hittills handlat om hur ett läkemedel ska tas, vilket enligt Patrik Liljegren lämpar sig väl att svara på via chatt.
– Om vi får mer komplicerade frågor av utredningskaraktär ber vi att få återkomma på annat sätt, till exempel via e-post, säger han.

Per Manell tror att det i framtiden kommer att dyka upp ännu fler digitala aktiviteter på Fass.se, till exempel så kallade communites och virtuella världar.
– Många förväntar sig att kunna komma över information på olika sätt i en modern kommunikationsvärld och vi har varit för traditionella tidigare. En hel del läkmedelsanvändare vistas i virtuella världar och då är det naturligt att de även ska kunna hitta Fass och läkemedelsinformation i den omgivningen, säger han.