Företagen har slutat anmäla varandra

Läkemedelsbolagen tycks ha slutat anmäla varandra för oetisk marknadsföring. Senaste halvåret kom bara sex anmälningar in till Informationsgranskningsmannen, IGM.

15 okt 2012, kl 10:59
2

Läkemedelsföretagen tycks ha slutat anmäla varandra till IGM.

– Första halvåret 2012 kom det bara in sex anmälningar, varav tre från företag, vilket är ett historiskt lågt antal, säger Informationsgranskningsmannen Göran Wennersten.

Sett över åren brukar anmälningsärendena stå för drygt hälften, cirka 55 procent, av IGM:s ärenden.

– Men det har varit en sjunkande tendens de senaste åren, konstaterar Göran Wennersten.

Vad anledningen till det är vet inte Göran Wennersten, men en skulle kunna vara den strida strömmen av sammanslagningar de senaste åren.

Andra menar att systemet kanske mognat, att företagen med det här självsanerande systemet som funnits i många år, nu börjat sätta sig. Det vill säga företagen vet var gränserna går.Man kan förstås också spekulera i om de relativt höga bötesbeloppen, som införts, det högsta är 400 000 kronor, faktiskt har betydelse, eller att de dåliga ekonomiska tiderna är förklaringen.

Juristen Torsten Brink som tidigare arbetat inom NBL, Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation och numer arbetar med rådgivning bland annat när det gäller marknadsföring. Och företagen har inte börjat vända sig till honom för rådgivning när det gäller annonsering eller medling istället för att anmäla till IGM.

– Nej det har de inte, däremot bistår jag ganska ofta i frågor som rör samarbeten mellan företag och vården eller patientorganisationer. På det området är företagen fortfarande osäkra om vad som går för sig.

Av de sex inkomna anmälningarna under första halvåret, kom tre stycken från företag, två från läkare och en från en receptarie. Medianvärdet har genom åren legat på 22 anmälningar per halvår.

Som ett resultat av de allt färre anmälda marknadsföringskampanjerna har IGM initierat fler egna ärenden. Till exempel har han nu under en period nagelfarit storleken på den obligatoriska informationstexten i annonser.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Självklart ska det vara Informationsgranskningsmannen. Felet är åtgärdat, tack för uppmärksam läsning. /Redaktionen