För många utbildningsplatser ? inte utbildningsdepartementets bord?

Innehållet i statssekreteraren Agneta Bladhs svar på mitt inlägg i förra numret är kanske inte oväntat. Man skyller ifrån sig ? vi har inget ansvar utan varje högskola bestämmer själv ? och så uppstår en situation där hela havet stormar.Agneta Bladh framhåller det moderna samhällets allt högre krav på goda kunskaper och att anställda har […]

19 sep 2003, kl 16:28
0

Innehållet i statssekreteraren Agneta Bladhs svar på mitt inlägg i förra numret är kanske inte oväntat. Man skyller ifrån sig ? vi har inget ansvar utan varje högskola bestämmer själv ? och så uppstår en situation där hela havet stormar.

Agneta Bladh framhåller det moderna samhällets allt högre krav på goda kunskaper och att anställda har högskoleutbildning. Att många har högskoleutbildning är inte samma sak som att alla har goda kunskaper. Situationen för hela utbildningsområdet leder till att vi får en massutbildad population med bristfällig eller medelmåttig kunskap på bekostnad av den gedigna kompetensen som skapar välfärd. Sverige har goda förutsättningar för att ta fram kompetensförädlade varor och tjänster, men genom vår jämlikhetsgrundade och jantelagsstyrda ?medelmåttsmentalitet? blir vi omkörda av andra i vår omgivning. Någonstans måste man vara bäst. Inom till exempel idrotten är det numer bara guldmedaljen som gäller. I inlägget ?Massuniversiteten är en effekt av utbildningspolitikens självbedrägeri? i DN Debatt den 7 september säger Stig Strömholm, Uppsala universitets tidigare rektor, egentligen allt som behöver sägas.
För att säkerställa kompetens krävs en helhetssyn och ett ansvarstagande och då går det inte att hänvisa till att antalet utbildningsplatser bestäms av varje högskola själv vilket lätt kan bli föremål för lokalpolitisk opportunism. Högskoleverket har visserligen en granskande funktion för att se till att utbildningarna håller måttet, men man frågar sig ibland hur töjbara måtten är. Vad det gäller den senaste utvärderingen i ämnet kemi fanns ett och annat att beakta och vissa avnämarsynpunkter föreföll det enligt uppgift inte vara politiskt opportunt att ta med i slutdokumentet.

Agneta Bladh meddelar slutligen att regeringen sjösatt ett kvalitetsprogram även för förskola, skola och vuxenutbildning. Det är glädjande och det är bara att hoppas att programmet är genomtänkt. Man har onekligen en del att arbeta med. Som Stockholms stads skolinspektör nyligen uttryckte det i DN, ?när det exempelvis gäller teknik är undervisningssituationen under all kritik?. Stig Strömholm slutar sitt inlägg med orden att skolan skall vara en trogen bevarare av den samlade kulturtraditionen och försöka hålla en civiliserad och bildningsfrämjande livsstil vid liv. Jag utgår ifrån att det sjösatta kvalitetsprogrammet
innehåller tillräckligt av normer för hur man skall bete sig.
Vasa sjösattes 1628. Vi vet alla hur det gick!

Björn Lindeke
Professor, vd Apotekarsocieteten