Doseringen har stöd i resumén

Anmäld: Eli LillyAnmälare: PfizerÄrende: Marknadsföring CialisÄrendenr: W543/03Utfall: Friad

17 okt 2003, kl 15:07
0

Pfizer (P) har anmält marknadsföringen av Eli Lillys (EL) Cialis, ett nytt läkemedel för behandling av erektil dysfunktion. P menar att den som läser EL:s texter i marknadsföringen kan få uppfattningen att Cialis kan tas när som helst under en 24-timmarsperiod före förväntad sexuell aktivitet. P menar att det på flera ställen i marknadsföringen refereras till effekt i upp till 24 timmar. P tycker att påståendet i det anmälda brevet blir vilseledande jämfört med gällande produktresumé.
EL svarar med en direkt hänvisning till produktresumén, som ska ligga till grund för all marknadsföring. Där står under Dosering: ?Cialis kan tas tidigast 12 timmar och senast 30 minuter före förväntad sexuell aktivitet?. I nästa mening står att Cialis har en effekt ?som kan kvarstå i upp till 24 timmar?. Denna uppgift upprepas även under rubriken Farmakodynamik i produktresumén, samt genom hänvisning till en studie av G Brock et al.
IGM noterar att brevet kommer vikt med broschyren instoppad i brevet. Därmed måste de båda bedömas tillsammans. IGM går helt på EL:s linje och hänvisar till både 4.2. Dosering och 5.1. Farmakodynamiska egenskaper i produktresumén för Cialis, där det står att effekten kan kvarstå i upp till 24 timmar. Påståendet har därmed stöd i produktresumén och IGM friar Eli Lilly. Istället åläggs Pfizer en IGM-avgift om 60000 kr.n

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng