Från handelsresande till bloggare

    21 Aug 2009, kl 18:41
    0

    Petra Hedbom
    Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

    Om bloggen

    Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

    Vi har hört det ett tag nu. Läkemedelsindustrin måste byta strategi. De
    kan inte knata på i de gamla ullstrumporna länge till när världen runt
    omkring ändras. När gamla säljknep inte håller får de tänka nytt för
    att betalarna ska välja just dem.

    Patent som går ut och dalande
    försäljningssiffror. Inga nya blockbusters och kräsnare betalare. Det
    är vad rapporter och analytiker basunerat ut om läkemedelsmarknaden
    under vad som börjar kännas som ett bra tag nu. Men det lär arbetas för
    fullt inne på labben och misstankar finns att det under de närmaste
    åren faktiskt kommer att dyka upp nya typer av läkemedel, eller
    varianter av gamla, som kommer att säljas.

    En av de utmaningar
    som läkemedelsindustrin står inför är de allt högre kraven från
    betalarna. Fler länder får organ som likt vårt TLV ska bedöma om
    preparatet är värt sitt pris. Den gamla tidens läkemedelskonsulent som
    bjöd på räkmackor och golf känns i Sverige nu mest som en lustig
    anekdot. Rapporter visar att antalet säljrepresentanter i USA minskat
    med tio procent sen 2007 och trender är liknande i andra delar av
    världen. Men marknadsavdelningarna ligger knappast på latsidan.

    När
    nu de enskilda läkarna är mer och mer beroende av rekommendationer och
    riktlinjer från myndigheter så är det dit man vänder sig. För nya
    resultat måste ju rimligtvis ut från företagen till kunderna. I en
    artikel i Scrip från i somras redogör Steve Arlington och Jennifer
    Colapietro från Pricewaterhouse Cooper för olika tänkbara vägar att gå,
    en slags tipslista för marknadsavdelningarna.

    Ett genomgående
    tema bland tipsen är att säljarna från och med nu bör börja ägna sig åt
    att marknadsföra ett helt paket. Träningstips och kostråd till
    patienten, instrument till sjukhusen och uppföljande studier för
    framtiden med applikationer för rapportering av biverkningar, är några
    av dessa. Företagen ska inte bara kunna visa ett bra resultat av sitt
    piller utan en hälsoekonomisk analys som får myndigheterna att känna
    sig övertygade. Författarna uttrycker att det blir ett mer holistiskt
    tänk.

    Ett annat område som man kan vänta sig att säljarna dyker
    upp är det berömda nätet. Bland forum, chatter, twittrar och mejllistor
    finns enligt författarna guldgruvor. På så sätt kan man nå både
    patienter, förskrivare och politiker, dygnet runt och så fort det finns
    något nytt att berätta. Experter på företagen kan finnas tillgängliga
    24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan för att svara på frågor om doser
    eller biverkningar.

    Det ska bli spännande att se hur dessa
    sociala medier kommer att hanteras av industri, köpare och användare.
    Hur ska läsaren känna sig trygg med att den bloggande hemmappappan
    egentligen inte är en före detta läkemedelskonsulent med ny titel,
    anställd att marknadsföra? Kanske var den portföljbärande mannen som
    kom till praktiken mer trygg ändå. Han gick i alla fall att känna igen.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här