Amerikansk uppgörelse om granskning av TV-reklam

Amerikanska FDA har nått en överenskommelse med läkemedelsindustrin som kommer att kräva att bolagen betalar avgifter till FDA för att de ska granska deras TV-reklam. I gengäld får industrin snabbare läkemedelsundersökningar från FDA.

21 nov 2006, kl 16:55
0

Enligt nyhetsbyrån Ticker är uppgörelsen ännu inte slutlig eftersom FDA:s moderinstans, Department of Health and Human Services, inte har godkänt den. Dessutom måste kongressen ge sitt medgivande innan uppgörelsen kan bli verklighet.

En godkänd uppgörelse skulle kunna träda i kraft någon gång under 2007/2008. För de ökade intäkter om 300 miljoner dollar, som FDA väntas erhålla som en följd av uppgörelsen kommer FDA att kunna anställa ny personal som granskar läkemedelsbolagens TV-reklam.

För FDA:s del har de kommit överens om att ge läkemedelstillverkarna en tidsplan för granskningen av nya läkemedelsansökningar omkring 2,5 månad efter mottagandet av ansökan, enligt personer med insyn i frågan. FDA kommer att sikta på att följa sina egna uppsatta tidsgränser och kommer att rapportera om sina resultat, skriver nyhetsbyrån Ticker.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng