Wyeth använde falska artiklar

I samband en rättslig process har tidigare hemliga dokument offentliggjorts som tyder på att företaget Wyeth låtit publicerat falska artiklar om sina storsäljande hormonpreparat Prempro och Premarin. Historien som nu rullar upp visar på manipulerade data och tvivelaktig marknadsföring.

11 aug 2009, kl 11:38
0

Av dokumenten som blev offentliga i början av augusti framgår att det amerikanska läkemedelsföretaget Wyeth använt spökskrivare till ett 30-tal artiklar.

Artiklarna, som stöder användningen av hormonersättningsmedel hos kvinnor, har publicerats i flera tunga vetenskapliga tidsskrifter som The American Journal of Obstetrics and Gynecology och The International Journal of Cardiology. I artiklarna framhävs de positiva effekterna av hormonterapier, HRT, samtidigt som biverkningarna tonats ner.

Wyeth, som ligger bakom hormonersättningsmedlen Premarin (östrogen) och Prempro (östrogen, progesteron), har omkring 8000 stämningar från amerikanska kvinnor som menar att de drabbats av allvarliga biverkningar efter att ha behandlats med preparaten. Det var i samband med detta som en federal domstol i Arkansas efter begäran av tidskriften PLoS Medicine beslöt att offentliggöra interna dokument som företaget velat hemlighålla.

Enligt dokumenten har företaget låtit externa kommunikationsbyråer producera material, ofta reviewartiklar, som de låtit välrenommerade läkare skriva under. Dessa hade ofta inget eller lite med själva producerandet att göra. I vissa fall har författarna i själva verket varit anställda på kommunikationsbyråerna som fått bra betalt för sin insats. Artiklarna publicerades mellan 1998 och 2005.

När flera omfattande studier i början av 2000-talet visade att kvinnor som genomgick HRT-behandling löpte ökad risk att drabbas av bröstcancer, hjärtsjukdom och stroke ifrågasattes de positiva resultaten.

Historien har fått en stor genklang i amerikanska media och företaget menar att de inte gjort något fel. Doug Petkus, talesperson för Wyeth, säger till New York Times att alla studier var vetenskapligt granskade.
– Det är som baseball och steroider, ingen vet vem som missbrukar och inte. De som skriver under vet inte vilka artiklar som är fabricerade och vilka som är äkta, säger Joseph S Ross som forskar på spökskrivna artiklar till New York Times.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng