Viteshot mot Janssen efter knapphändig annons

Viteshot mot Janssen efter knapphändig annons

Läkemedelsverket förbjuder Janssen att använda en annons för Spravato efter bristande marknadsföring.

2 dec 2021, kl 13:56
0

En annons om Spravato, en nässpray mot depression, var inte tillräckligt utförlig för att läsaren skulle kunna bilda sig en uppfattning om läkemedlets värde vid behandling. Det anser Läkemedelsverket och förbjuder nu läkemedelsföretaget Janssen att använda sig av annonsen. Förbudet är förenat med ett löpande vite på 500 000 kronor.

Används mot svårbehandlad depression

Nässprayen Spravato (esketamin) är godkänd som behandling av svårbehandlad depression hos vuxna. Den ges tillsammans med en annat antidepressivt läkemedel, om patienten har provat minst två andra depressiva läkemedel utan att de har hjälpt. Spravato kan också användas för att snabbt minska symptom på depression hos vuxna vid en psykiatrisk nödsituation.

I den nu aktuella annonsen har Läkemedelsverket reagerat på påståendena ”mer än 6 av 10 patienter i Spravatogruppen erhöll ett behandlingssvar inom fyra veckor”, ”risken för återfall minskade med 70 procent vid behandling i upp till ett år”, ”inom akutindikationen har studier visat på signifikant effekt vid 24 timmar” och ”minst hälften av patienterna går i remission”.

Inte felaktiga påståenden om Spravato

Läkemedelsverket menar inte att påståendena är felaktiga eller saknar grund. Däremot är en ”isolerad uppgift” inte alltid ”tillräcklig för att förmedla en uppfattning om det berörda läkemedlets värde vid behandling”. Att endast presentera dessa uppgifter utan att sätta dem i relation till andra uppgifter riskerar att leda till att effekten överskattas, skriver myndigheten.

Enligt Läkemedelsverket framgick det inte heller tydligt i annonsen att nässprayen ska användas i kombination med andra antidepressiva läkemedel. Dessutom anser Läkemedelsverket att en hänvisning till NT-rådets rekommendation gällande Spravato var vilseledande.

Janssen har i ett svar till Läkemedelsverket bland annat hävdat att annonsen är förenlig med läkemedelslagen och att den har stöd i Spravatos produktresumé. Detta ändrar dock inte Läkemedelsverkets bedömning om att marknadsföringen inte uppfyller kraven.

Enligt Läkemedelsmarknaden kommer Janssen inte att överklaga beslutet om förbudet.

Vitet på 500 000 kronor kan komma att utdömas varje gång förbudet överträds.