Vanligt med moralisk
stress bland farmacevter

Så kallad moralisk stress är något som apotekspersonal lever med varje dag. Det säger Sofia Kälvermark Sporrong som gjort den första studien i Sverige om de etiska dilemman som apotekspersonal upplever i sitt arbete.

21 feb 2005, kl 11:45
0

Hon har i en studie djupintervjuat 59 apoteksanställda om etiska dilemman i arbetet som skapar vad som kallas moralisk stress. Och hon fick många och tydliga exempel, konstaterar hon:

Besvärliga, högljudda kunder som får hjälp snabbare än andra var den situation som uppgavs vara den mest moraliskt stressande. Därefter kom situationer med kunder som man upplever utnyttjar högkostnadsskyddet.

Ordinationer som förefaller felaktiga eller åtminstone olämpliga är också en hög moralisk stressfaktor, liksom situationer då kunden inte har råd att betala läkemedlen.

? Det gemensamma för det som orsakar moralisk stress är att det inte finns något självklart riktigt sätt att handskas med dem. Arbetar man med människor kan man inte komma ifrån dessa dilemman, säger Sofia Kälvermark Sporrong.

Kommer att öka

Hon tror att de här situationerna blir allt fler i takt med att farmacevternas hälsoarbete utvecklas.

? Däremot kan man fundera över metoder som kan minska den moraliska stressen.

Det är nästa steg i avhandlingsarbetet. Då ska hon undersöka om etiska ronder, det vill säga samtal kring dessa dilemman, kan minska stressen.