Vaccinbluffen avslöjad igen

I slutet av 1990-talet presenterade läkaren Andrew Wakefield en  omstridd studie som kopplade samman MPR-vaccinering med autism. Sambandet som tidigt avslöjades som en bluff fick dock stor spridning. Nu tycks dock det faktum att studien var en bluff definitivt avslöjad.

10 jan 2011, kl 13:14
0

Det är journalisten Brian Deer, som först slog larm om bluffen, som fortsatt undersöka skandalen. Han har intervjuat föräldrar till de tolv barn som ingick i studien och det framgår att Wakefield till exempel undanhållit att flera av barnen fått sin diagnos före vaccinet.

2004 avslöjades
att Wakefield som var huvudförfattare till studien, som lanserades i Lancet, tagit emot pengar för att vara juridisk rådgivare inför en process om MPR-vaccinet.Ett par år tidigare hade en dansk studie där över 400 000 barn ingick avvisat sambandet mellan vaccinet och autism.

Wakefields artikel
finns sedan början av förra året inte längre i Lancets vetenskapliga arkiv.

Lyssna på Läkemedelsvärldens chefredaktör Ingrid Stenberg i Studio Ett:s inslag om vaccinbluffen på Sveriges Radio.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng