Annons

Svensk läkemedelsreklam belönas

Vid reklambranschens utdelning av Guldägget den 20 april finns två läkemedelsföretag med på nomineringslistorna. Det är Astrazenecas annonser för Nezeril och Pfizers reklamfilmer för Ipren respektive Treo som är med och tävlar.

23 mar 2004, kl 14:18
0

Den 20 april går Guldäggsgalan av stapeln på China och Berns i Stockholm. Då belönar reklambranschen sina egna för den bästa reklamen som publicerats i Sverige under 2003. Det finns ingen speciell kategori för läkemedelsreklam, utan läkemedelsindustrin tävlar här på samma villkor som alla andra.

Två läkemedelsföretag är nominerade, Astrazeneca i kategorin utomhusreklam, för annonser för Nezeril nässprej, och Pfizer i kategorin reklamfilm, för filmerna Iprens favoriter och Treo-köket.

Guldägget är enligt den egna hemsidan "Sveriges äldsta, största och mest prestigefyllda reklamtävling som belönar kreativ reklam". I januari skickade landets reklambyråer in förslag på kandidater. Under februari månad sammanträdde juryn och nominerade ett tiotal kandidater i varje kategori. Dessa presenteras under mars och belönas sen i april.

Mod och nytänkande

Guldägget syftar till att uppmuntra kreativ reklam som berör, väcker känslor eller på annat sätt känns nyskapande. Tanken är att belönad reklam ska inspirera till mod och nytänkande hos såväl reklamskapare som reklamköpare.

– I varje kategori delas ett Guldägg ut och minst ett Silverägg. De nominerade som inte får ägg belönas med diplom, säger Agneta Oppenheim, produktionsledare på Åkestam-Holst, som gjort Astrazenecas reklam för Nezeril.

Det betyder att både Astrazeneca och Pfizer belönas med minst ett diplom.

I sin bedömning av tävlingsbidragen ska juryn enligt Guldäggets hemsida bland annat ta hänsyn till idéhöjd (förmågan att skapa insikt), innehåll (förmågan att skapa betydelse), relevans (handlar om vad det bör handla om), uttryck (förmågan att ta för sig med form, kraft och stil), hantverk (hantering av bild, text, form och typografi) samt omdöme (ej bryta mot god etik).

Sedan 1978 har Pharmacia vunnit 24 utmärkelser, Astra och Glaxosmithkline var sin.