Annons

Sponsrat symposium var rena reklamen

Det av Procter & Gamble Healthcare sponsrade FIP-symposiet kring konsultation i apoteket urartade och liknade mest ett försäljningsmöte för Procter & Gambles produkter. Föreläsare tog upp exempel på exempel på ?bra? produkter som alla bara råkade vara från terapiområdet hosta/förkylning. Värst var apotekaren Claire Anderson från England som lät mer som en konsulent från Procter & Gamble än något annat.

23 jul 2002, kl 02:40
0

Under rubriken ?Konsultation i apoteket ? apotekarens förändrande roll? hölls ett symposium sponsrat av företaget Procter & Gamble Healthcare. Symposiet började bra men spårade sedan ur totalt och liknade mest ett försäljningsmöte för Procter & Gambles produkter. Reklamen började lite subtilt när barnläkaren Suzanne Dixon från USA mitt i sitt föredrag om hur man kan engagera föräldrarna i behandlingen av sina barn började redogöra för de goda resultaten av s k beröringsterapi vid t ex hosta, speciellt om man använder en mentolkräm (läs Procter & Gambles Vick) och smörjer in barnen med.
Direkt pinsamt blev det sedan när apotekaren Claire W Anderson, institutionschef vid samhällsfarmacevtiska institutionen vid King?s College i London, Storbritannien höll sitt föredrag om rådgivning till vuxna. Som av en händelse valde hon terapiområdet hosta/förkylning och berättade sedan hur bra allt blir om man bara råder vuxna patienter med hosta eller förkylningssymtom att ta en blandning av dextrometorfan och guaifenesin i ett speciellt slemhinneskyddande system (läs Procter & Gambles Vicks Formula 44). Hon menade också att nässpray med oximetazolin (läs Procter & Gambles Sinex) var att föredra framför andra och att en av de viktigaste saker att tänka på vid rådgivning av vuxna med hosta eller förkylning var att se till att de fick en dundercocktail bestående av paracetamol, dextrometorfan, efedrin och doxylamin (läs Procter & Gambles Vicks Nyquil) så att de fick sova ordentligt. Som stöd för sina påståenden hänvisade Claire W Anderson bl a till opublicerade data från Procter & Gamble.


Ovan fråga för FIP
FIP:s presstalesman Peter Zettner-Møller beklagar det inträffade och säger att trots att det finns riktlinjer för hur sponsrade symposier ska gå till inom FIP känner inte alla till dem. Han menar också att FIP som organisation fortfarande är lite ovan att handskas med sådana här frågor. Han framhåller samtidigt svårigheten för FIP att kontrollera föreläsarnas manus i förväg.
Detta var tredje året som Procter & Gamble Healthcare sponsrade ett symposium under en FIP-kongress. Även tidigare har det framförts kritik på dessa symposier så frågan kan knappast vara helt ny för FIP.