Reklam gör läkemedel dyrare

Marknadsföring till allmänheten påverkade inte förskrivningen av clopidogrel, däremot kostnaderna. Det är slutsatsen i en amerikansk studie.

25 nov 2009, kl 10:51
0

Forskare vid Harvard Medical School i USA undersökte försäljningsmönstret för storsäljaren clopidogrel före och efter att det blivit tillåtet med marknadsföring till allmänheten i USA av receptbelagda mediciner.

De fann
att förskrivningen av läkemedlet inte ökade mer efter att det blivit tillåtet med reklam. Däremot upptäckte de att kostnaderna för läkemedlet ökade kraftigt. Det högre priset innebar att läkemedelsnotan för Medicaid, den statliga försäkringen för amerikaner med mycket låga inkomster, ökade med 207 miljoner dollar.

Läkemedelsföretagen
måste ta tillbaka utgifterna för marknadsföringen, antingen genom ökad förskrivning eller högre priser, konstaterar forskarna.
Marknadsföringskampanjen för clopidogrel beräknar de kostade företagen 350 miljoner dollar.
Nyckelfrågan är om marknadsföring till allmänheten, som ökat med 330 procent i USA de senaste tio åren bidrar till de ökade läkemedelskostnaderna för offentliga försäkringsprogram, undrar forskarna i en kommentar.
Studien är publicerad i senaste numret av Archives of Internal Medicine