Nystartat företag ska stödja apoteksaktörer

Fyra apotekare och ytterligare en entreprenör driver sedan en månad
tillbaka företaget Läkemedelstjänster som ska hjälpa läkemedelsföretag
och apoteksaktörer med allt från informationshantering till
uppföljningsprogram.

3 nov 2009, kl 16:00
8

Grundarna av Health Solutions och Pharmademic samt entreprenören Per Manell startade för någon månad sedan företaget Läkemedelstjänster och har redan ett antal kunder i form av läkemedelsbolag och blivande apoteksaktörer.
– För nya aktörer inom receptfri handel och apoteksverksamhet kan vi fungera som en stabil partner som kan läkemedel, säger Martin Svensson, vd för Läkemedelstjänster.

En av de tjänster som företaget erbjuder, utöver bland annat internutbildning och beslutsstöd, handlar om så kallade lojalitetsprogram.
? På den nya apoteksmarknaden räcker det inte att förse kunderna med läkemedel utan apoteksaktörerna måste göra något mer för att få kunderna att välja att komma tillbaka. Ett exempel är att erbjuda kunderna uppföljning, det vill säga att man kontaktar kunden och frågar om behandlingen fungerar bra och diskuterar livsstilsförändringar, med mera. Detta kan vi hjälpa till med, säger Martin Svensson.

Företaget arbetar även med farmacevtisk rådgivning.
– Funderingarna kring ett läkemedel kommer oftast inte i samband med inköpet utan när kunden har kommit hem. Och då är det bra att ha ett nummer att ringa. Via Läkemedelstjänster kan en apoteksaktör få ett sådant nummer att dela ut till sina kunder. När kunderna sedan ringer kommer de till Läkemedelstjänster, där de får svar på sina frågor, säger Martin Svensson.

Och han tror att detta är en utveckling som kommer att fortsätta, att läkemedel och läkemedelsinformation kommer att nå kunderna mer och mer separat framöver.
– Burken får du via en väg ? kanske på posten. Rådgivningen kommer via mejl, telefon eller andra vägar, säger han.

Martin Svensson kommer imorgon eftermiddag att medverka i en så kallad expertchatt på netdoktor.se, där man bland annat kan ställa frågor om vilka nya regler som gäller på den nya apoteksmarknaden och vad de innebär för apotekskunderna.

8 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Låter i mina öron som att denna artikel är ett förklätt pressmeddelande från företaget i fråga…Företaget grundades bara för någon månad sedan och har redan FLERA kunder, både läkemedelsföretag och apoteksbolag…Synnerligen imponerande säljarbete…Speciellt framgångsrikt mot apoteksbolagen eftersom dessa inte har öppnat några butiker ännu…Kul med Läkemedelstjänster…Med vad är det för tjänster som säljs egentligen? Lojalitetsprogram…Telefonrådgivning…Måste vara väldigt bra tjänster eftersom ni redan har FLERA kunder…Kan man få en referens…Ska prova kontakta grundarna till pharmademic som omsatte 544 000 kr förra året…det är nog FLERA kunder som bidrog till den omsättningen…fin styrelse i tjänsteföretaget med HELA fem gubbar…

  2. Lovande att apotekare tar för sig av de möjligheter som ges på en färsk marknad. Med webköp av läkemedel samt OTC-köp i dagligvaruhandel fyller rådgivning via Läkemedelstjänster ett tomrum av information som annars lätt skulle kunna uppstå då kunden annars inte har någon person med läkemedelskunnande att vända sig till. Fullt förståbart att aktörer som vill erbjuda mer än bara “burken” kontaktar en partner av detta slaget…

  3. Det poppar upp fler och fler fält för driftiga apotekare i och med omregleringen, som för övrigt lämnat mycket att önska

  4. Nin: Det ÄR ett pressmeddelande (som sen kompletterats med lite intervjuer) – uppmärksamt av dig!
    Sen är det väl inte så konstigt att två etablerade och kända företag får med sig kunder in i en ny bolagslösning. Luktar starkt av avundsjuka om ditt inlägg. Starta ett bolag med fem tanter för att kontra! Ni hittar säkert en bra nisch även ni.

    Bra jobbat “gubbar” kul att se lite initiativförmåga i branschen efter en allt för grå vardag.

  5. Jag tycker det verkar lite väl kliniskt och opersonligt, att få sina läkemedel från apoteket och sedan rådgivning på telefon! Hoppas verkligen inte att det är dit vi är på väg! Jag arbetar som apotekare på Irland och den personliga kontakten är ett av våra viktigaste grepp för att få våra kunder att återvända. Man lär helt enkelt känna “sin” apotekare.

    Med privatiseringen hade jag hoppats på mindre och fler apotek och mer personlig service. Men självklart uppmuntrar jag entreprenörer som Martin, vi behöver ta lite initiativ på marknaden!

  6. Knäckfrågan är om affärsidén banar väg för en stärkt grundkompetens vid de lokala apoteken eller inte.

    De “skeptiska” kunderna, de som kanske är mest benägna att söka sig till IT-farmacin och som inte förväntar sig kunskaper vid de lokala apoteken, kommer förmodligen inte att få ökat tilltro till farmacin förrän kompetensen blir så pass hög att det är uppenbart i breda skikt att så är fallet.

  7. Det finns väl åtminstone EN fördel med telefonrådgivning – kunder behöver inte bekymra sig om att någon vid kanalen bredvid råkar höra vad man har för läkemedel osv. Jag tror man underskattar problemet med brist på anonymitet ute på apoteken.. Tänkte att någon ny aktör kanske kunde komma med en lösning?

  8. Intressant att man kan konkurrera om vem som ger bäst info till flest läkemedelsanvändare… Läkemedelsverket som myndighet har ju också läkemedelsrådgivning via telefon och e-post. Jag vet ju vem jag skulle föredra att vända mig till. En privatägd information tenderar ju att ha “preferenser” för sina sponsorer etc…