Medvetslös av för mycket insulin

Farmaceuten reagerade på den höga doseringen, men expedierade det.

16 dec 2014, kl 10:13
0

Blev medvetslös av för mycket insulin.

När kundombudet kom för att hämta ut receptet på insulinet Lantus reagerade farmaceuten på den höga doseringen, 3 ml till kvällsmålet, vilket hen också påpekade för ombudet.

Men enligt apotekets lex Maria-anmälan var ombudet stressat och ville absolut ha ut insulinet. Enligt ombudet var det en svårt diabetessjuk patient som enligt läkaren skulle ha hög dos. Det var fredageftermiddag och förskrivaren gick inte att nå så farmaceuten beslutade att expediera, trots den höga dosen.
Patienten hamnar i medvetslöst tillstånd, förs till sjukhus men mår idag bra.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng