Annons

Landstingen bjöd på lek och flärd

Svenska Läkaresällskapets Riksstämma 2004, tillsammans med utställningen Medicin Scandinavia, går till historien som den minsta och tråkigaste på länge. Några bottenrekord slogs, bland annat minst antal besökare och minst utställningsyta.

21 jan 2005, kl 13:44
0

Antalet besökare på Riksstämman i Göteborg 26-28 november uppgick till totalt 11 473 personer, uppdelat på 7 008 delegater och 4 465 mässbesökare. Det är ungefär lika många som i Stockholm 2003, men betydligt lägre än i Göteborg 2002, med sina
15 300 besökare.

Asketiskt måttfulla
För att motverka den sjunkande trenden hade Svenska Mässan i Göteborg, som ansvarar för utställningen, tagit bort industrins gamla domän, Pharmatrium, och ersatt denna med två diagnosområden, astma/kol och hjärta-kärl.
? Enligt de första rapporterna var utställarna nöjda. Det kom färre besökare men genom de nya diagnosområdena fick de träffa de som är verkligen intresserade, säger Anna-Lena Friberg, projektledare på Svenska Mässan.
Men det var inte i industrins montrar man fick godis, kunde hämta block och pennor, delta i allsköns tipstävlingar med fina priser, dricka färskpressad fruktjuice och ta en nybakad kanelbulle. Nej, industrins montrar var rent av asketiskt måttfulla eftersom man skulle följa det nya avtalet med Landstingsförbundet. Men också efter centralt påbud
från Läkemedelsindustriföreningen, Lif. Det såg dessutom de nya diagnosområdena hjärta-kärl och astma/kol till ? ointressantare nylansering får man dock leta efter. Rutig nålfiltsmatta och tråkfula nyckelfärdiga montrar beställda direkt från mässan kändes som en östtysk halvmesyr från mitten av 70-talet.
Men Eli Lilly kunde inte hålla sig utan delade ut blomsterbuketter i sin monter, som besökarna själva fick sätta ihop. Vad det hade att göra med läkemedlet i fråga, Yentreve mot ansträngningsutlöst inkontinens, kunde deras personal inte riktigt svara på.
Dessutom var Apotekets monter mestadels tom, förutom den egna personalen.
? Vi har inget kul att locka in besökarna med, klagade någon.

Landstingens lekplats
Under flera år har läkemedelsindustrin haft ögonen på sig. Men frågan är om det inte är dags att flytta strålkastarljuset och istället rikta det mot landstingens och universitetssjukhusens montrar och aktiviteter. Det var där hugade spekulanter kunde få godis, frukt och delta i tips- och golfputtningstävlingar. Där var det snygga fräscha montrar med action och spänning.
Om industrin tidigare kritiserats för överdådiga montrar och tveksamma aktiviteter borde nu samma kritik riktas mot landstingen och universitetssjukhusen när de förra sopat framför egen dörr. Läkemedelsföretagen är ju ?bara? finansierade till cirka 75 procent av skattemedel, medan landstingen och universitetssjukhusen till 100 procent är skattefinansierade.

Stärka varumärket
Läkemedelsvärlden utser varje år Riksstämmans bästa och sämsta monter. Men det var svårt den här gången. Bästa monter var svårt för att de var så få, och sämsta för att de var så många. Till slut faller dock valet för bästa monter på Akademibokhandeln, för deras rena, raka och enkla monter med ett bra sakligt innehåll ? litteratur.
Priset för mässans sämsta monter tillfaller utan konkurrens Uppsala Akademiska sjukhus. De hade dessutom två montrar, den ena snurrade runt dagarna i ända och visade bilder på folk som jobbade på sjukhuset. I den andra hade man placerat en av sjukhusets ambulanshelikoptrar. Mellan de båda montrarna, säkert 100 meters avstånd, löpte en blåblinkande plastslang med en megafon i vardera änden.
På frågan varför sjukhuset hade två montrar och en helikopter, svarade en av helikopterläkarna:
? Det är viktigt för oss att marknadsföra vårt varumärke.
Jaha?!
Som tur var hade man lånat in en extra helikopter när den ordinarie var på utflykt i Göteborg. Upplandsborna kunde känna sig säkra …