"Kundfientligt kösystem på apoteket"

KÖTIDER PÅ APOTEK, FÖRSTA INLÄGGET

29 jan 2007, kl 16:35
0

Intet är som väntans tider? skrev Erik Axel Karlfeldt och jag är böjd att hålla med. Medan han väntade på  knoppningstider och vår så väntar jag bara på Amiloform Mite och Ibumetin. En mindre förhoppningsfull väntan med andra ord, på apoteket.
?Har det verkligen blivit bättre med det här nya kösystemet?? frågar den äldre damen som får ett tjugotal medicinburkar prydligt försedda med etiketter, väl medveten om andra väntande kunder.
?Oh, ja, det har blivit mycket effektivare?, påstår den febrilt klistrande farmaceuten.
Fan tro?t muttrar jag, effektivare för vem?


Jag hade kommit in på Apoteket Renen i Umeå, 15.05 tisdagen den 12 december med förhoppningen att det skulle gå fort undan. Det var ju så lite folk där inne. Efter fem korta minuters köande med nummer 267 i handen fick jag lämna två recept till en farmaceut och en uppmaning att sitta ner och vänta. Mitt könummer skulle komma upp igen när medicinen var klar. Efter en kvarts sittande börjar jag stressat röra mig, för ryggen värker och jag har faktiskt lite mer att göra så här innan jul.

?Min? farmaceut ser mitt trampande och gör sig mödan att gå fram till mig och säga att det nog kommer att ta 20 minuter till. Men varför det? dristar jag mig till att fråga.
?Det är så mycket att göra, och det är åtminstone fem stycken före dig, blir svaret.
Ute i själva apoteket rör sig precis nio personer varav två är apotekspersonal som är allmänt behjälpliga med frågor och goda råd. Är vi kunder verkligen så många? Bakom diskarna sitter eller står fyra personer och i kulisserna springer endast en person. I själva verket är faktiskt Apoteket Renen rentav ödsligt just denna eftermiddag, men det hjälper inte. Jag måste vänta ändå.
? Jag har redan väntat i 30 minuter, muttrar en äldre herre som tio minuter senare får ut sin medicin.


Nummer 267 lyser plötsligt på skylten och jag får mina burkar för att glatt gå till kö nummer tre och betala. Under min halvtimme på apoteket ser jag att det är ungefär lika mycket personal som kunder (8 + 8) mest hela tiden. En del receptkunder har turen att gå till en disk där medicinen expedieras direkt. De lyckostarna behöver bara köa TVÅ gånger!

Varför kan våra svenska apotek inte vara till för sina kunder och serva som apotek antagligen gör i resten av Europa? Är dessa långa väntetider en rest av ett ålderdomligt system och ett monopols privilegium?
Min upplevelse denna vackra decemberdag visar ett ineffektivt och kundfientligt system ? fast i fräscha lokaler och med vänlig personal.
Jag tycker faktiskt inte att det är effektivt att tvingas köa tre gånger, precis tvärtom.

Annkatrin Algelin, Umeå