Annons

Hemsida marknadsförde Cymbalta till allmänheten

Anmäld: Eli Lilly
Anmälare: IGM
Ärende: Hemsida för Cymbalta
Ärendenr: W705
Utgång: Fälld
Avgift: 160 000 kr

24 aug 2005, kl 11:33
0

Annons

Eli Lilly (EL) marknadsför Cymbalta (duloxetin) som är ett antidepressivt läkemedel med inverkan både på serotonin- och noradrenalinsystemet. I ett tidigare ärende (W694) anmärkte IGM på att företaget marknadsfört olika receptbelagda läkemedel på hemsidor riktade till allmänheten.

EL lovade i brev den 6 mars 2005 till IGM att man skulle ändra sidorna. IGM konstaterar att företaget nu gjort vissa ändringar, men nu har företaget även lagt till information om det nya Cymbalta på informationssidor för allmänheten. Även otillåten information finns för ett annat receptbelagt antidepressivt läkemedel, Fontex.

IGM konstaterar i sin anmärkning att företaget ger terapiinriktad information om ett nytt receptbelagt läkemedel till allmänheten vilket strider mot Regler för läkemedelsinformation. Företaget bryter mot praxis för hemsidor och varumärkesexponering och avviker därmed mot artikel 102 och 104.

EL uttrycker förvåning men hänvisar till ett brev från en leverantör av internettjänster, River Cresco AB (RC). RC beskriver att man har strikta tydliga processer när man ska uppdatera eller lägga in ny information på EL:s hemsida, men RC tar på sig skulden för det som hänt med hänvisning till den mänskliga faktorn. All information ska godkännas av uppdragsgivaren EL innan den läggs ut på webbplatsen, men i detta fall hade ingen behörig person hos EL godkänt publiceringen.

IGM konstaterar att det vid besök den 24 mars 2005 fanns otillåtna texter om Fontex och Cymbalta trots att EL lovat se över sina hemsidor och framför allt sett till att inte ny information tillfogas. Om misstagen gällande Cymbalta orsakats av en anlitad internetleverantör fritar inte EL från ansvaret för det inträffade. Det aktuella ärendet bedöms även mot bakgrunden av ett tidigare ärende där EL fällts. Att rättelse ej skett är ett åsidosättande av IGM:s tidigare beslut.

I sitt beslut konstaterar IGM att Eli Lilly upprepat sin felaktiga marknadsföring och företaget har därför inte lojalt följt branschens regler för läkemedelsinformation. Agerandet är ett allvarligt åsidosättande av IGM:s tidigare beslut och därmed döms Eli Lilly att betala en dubbel IGM-avgift som uppgår till 160 000 kronor.